søndag den 29. maj 2016

Erik Valuer - Det syvende barn

Bogen er købt i Kvickly i Hjørring for et par år siden. Den er første gang læst i 2013 og nu genlæst og diskuteret med Læseklubben.

Jeg har både læst og lyttet til denne mærkelige og på mange måder besættende fortælling, som for hver gang jeg genoplever den giver mig mere at tænke over. Bogen egner sig dog ikke så godt som lydbog, da det var svært at holde styr på alle de navne og man går glip af mange detaljer ved bare et lille øjebliks uopmærksomhed.

Historien centrer sig om syv børn der vokser op sammen på børnehjemmet Kongslund nord for København. Et brev til stabschefen i den siddende regering, åbner op for en hvepserede af løgn og bedrag.

Det er en meget kompleks og til tider en meget grusom fortælling med en fuldstændig utroværdig fortæller, hvilket gør historien ekstremt fascinerende, men bestemt også frustrerende, da man overhovedet ikke kan stole på nogle af de oplysninger man får undervejs.

Der er meget at holde styr på, ledetrådene bliver strøet ud over siderne med rund hånd og man bliver bombarderet med brugelige og ubrugelige oplysninger hele vejen i gennem. Til tider var det lidt tung læsning. Men selv om jeg synes bogen er en anelse for lang og tung, så blev jeg på en eller anden måde opslugt af at få enderne samlet, hvilket de bliver tilfredsstillende til sidst.

Den syvende barn får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. 'Det syvende barn' er en god og som du skriver til dels noget tung. Er glad for at du endte med at kunne lide den:)
    Det er dog stadig en bog som jeg har lidt et ambivalent forhold til, og det er en bog som jeg skal læse igen - da jeg ikke helt føler mig færdig med bogen - kender du den følelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter at have lyttet til bogen tre gange og læst den to gange, så vil jeg nu erklære at jeg er helt og aldeles færdig med den i denne omgang, men jo det er en bog man for hver gang man vender tilbage finder noget nyt i historien.

      Slet