onsdag den 27. april 2016

Stephanie Oakes - The Sacred Lies of Minnow Bly

Bogen er købt på Saxo.com.

Historien handler om den 17-årige Minnow Bly, der har levet 12 år af sit liv i den religiøse kult kaldet Samfundet, bosat i et afsides bjergområde, styret af profeten Kevin. Et brutalt samfund, der kostede Minnow begge hendes hænder, da hun forsøgt at sætte sig op imod Profeten.

Samfundet opløses da deres lille landsby brænder ned og Profeten omkommer. Minnow Bly havner i et ungdomsfængsel, hvor en FBI agent forsøger at få hende til at fortælle, hvad der egentlig skete.

Det der tiltrak mig til bogen, var det at den handler om en religiøskult, dem man hører om, men som man alligevel ikke helt ved noget om. Det fascinerer mig at læse om, hvad det er der får ellers fornuftige voksne mennesker til at følge en mand som Profeten Kevin og gøre de ting han befaler.

En umådelig barsk og velskreven roman. Der danner et stærkt billede af historiens hovedperson og fortæller om det hårde liv både i Samfundet og i fængslet. Jeg har ellers holdt en pause med YA ( Young Adult)-genren, da jeg synes bøgerne var for ensporede og intetsigende. Men med denne bog har jeg fået min tro på at genren har andet og mere at byde på end kærlighedstrekanter og trivielle teenageproblemer tilbage.

En enestående stærk og brutal bog om når tro bliver fanatisme og misbrug. Om det at turde bryde ud og tro på sig selv på trods af konsekvenserne.

The Sacret Lies of Minnow Bly får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Det lyder lidt som om at det er en vellykket YA-bog om kults. Jeg har selv kun læst "Indespærret" af Amy Christine Parker, og den endte med at være lidt skuffende, for den begyndte lidt for meget at gå op i kærlighed end i problematikkerne ved kulte. Har du læst "Indespærret"?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hører helt bestemt til i den allerbedste ende af YA-skalaen :)

      Jeg har faktisk haft kig på 'Indespærret' da jeg ledte efter bøger om religiøse kulter. Men valgte at gå efter Minnow Bly i stedet på grund af det makabre træk med hænderne.

      Slet