mandag den 25. april 2016

Margaret Atwood - Oryx og Crake.

Bogen er købt i Bog & Idé Brønderslev for mange herrens år siden og jeg valgte at lytte den på Mofibo.

Denne dystopiske fortælling foregår i en fremtidig verden, som muligvis er vores egen. Her lever Snemanden, som lader til at være det sidste oprindelige menneske tilbage efter en menneskeskabt virus har udryddet hele menneskeheden. Alle andre væsner tilbage i verden er klonede og genmanipulerede væsner blandt andet Crakerne, en menneske form, der besidder en blanding af dyre- og menneskelige egenskaber, grisonger, slotter og stinkbjørne.

Jeg synes det tog lang tid for mig at komme ind i historien, jeg var mere end 30% inde før jeg synes den begyndte at fange mig. Men så blev det til gengæld også rigtig interessant, for ganske langsomt, får vi mere og mere at vide om Snemanden og hans opvækst og hvordan verden gik af lave.

Det er en interessant fortælling om hvor vi kan være på vej hen og hvordan verden kunne se ud i fremtiden. Det er en meget mørk fortælling der ligger meget langt fra Young Adult-romanerne i samme genre og den føles meget ( næsten alt for) realistisk. Efter hvad jeg kan fornemme har alle forfatterens romaner, sådan en sort og trøstesløs stemning.

Selve lydbogen var som sådan okay. Oplæseren havde en lidt kedelig stemme og der var ikke fligen af indlevelse i historien, men det gik da og med forøget hastighed blev det trods alt nogenlunde tåleligt at lytte til.

Oryx og Crake får 3/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Interessant anmeldelse. Jeg overvejer at læse bogen, men har dog været lidt tøvende, da hendes meget roste 'The Handmaid's Tale' desværre ikke var lige så spændende, som jeg havde håbet. Men overvejer stadig... :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil heller ikke sige at Oryx og Crake er lige frem spændende, jeg synes mere det er de tanker historien får sat i gang efterfølgende der er spændende.

      Jeg er slet ikke så sikker på at jeg har lyst til at læse andre af hendes bøger, fordi stemningen er så dyster og deprimerende.

      Slet