mandag den 4. april 2016

Læst og lyttet uge 13-2016.


 
Efterhånden som dagene bliver længere og vejret indbyder til mere ude tid, så kan jeg mærke at det mere er lydbøgerne der trækker. Jeg fik lyttet til 3 lydbøger i ugens løb og fik læst to fysiske bøger.

De to af lydbøgerne var bøgerne om Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen. De tre øvrige bøger kan der læses om her under:

Trueman Capote - In Cold Blood. Bogen er købt på Saxo.com.

 I 1959 i den lille landsby Holcombe i Kansa, blev en mor og far og to af deres fire børn brutalt dræbt. Familien var vellidt i det lille samfund og der synes ikke at være noget logisk motiv til drabene. Sammen med veninden Harper Lee, rejste Truman Capote til Holcombe, hvor han boede i et år, mens han interviewede familie, naboer og ikke mindst morderne selv.

Ud fra alle disse interviews og øjenvidneberetninger har Capote stykket et kronologisk forløb sammen af, hvordan man kunne forstille sig at det hele er forløbet.

Det hele virker meget troværdigt og forfatteren har helt sikkert ordet i sin magt. Det er en meget dyb historie, der går tæt på alle de implicerede. Alt hvad han har med i historien har relevans i forhold til det skete. Selv om man godt ved hvad der sker, så er historien nærmest nervepirrende. Samtidig synes jeg, han evner at være meget neutral i sin beskrivelse af morderne.

Forfatteren kommer desuden sidst i bogen ind på hvad der har drevet morderne til at begå denne uhyggelige gerning. Det gør han gennem nogle psykologiske afhandlinger om forskellige typer af mordere og det synes jeg faktisk var rigtig interessant at læse.

In Cold Blood får 4/5 stjerner

Neil Gaiman - American Gods. Bogen har jeg købt for en tre år siden i Bog & Idé Brønderslev.

Efter at have opgivet at læse bogen færdig for et par år siden. Besluttede jeg mig for, at give den et forsøg mere som engelsk lydbog. På Mofibo fandt jeg en 10. års jubilæumsudgave af bogen,  med det man på engelsk kalder 'full cast'. Altså der er forskellige oplæsere/ skuespillere til de forskellige roller i bogen. Det fungerede rigtig godt og de mange forskellige accenter og stemmer, reddede bogen en ekstra stjerne.

Jeg vil ikke sige, at jeg er ovenud begejstret for historien, der handler om de gamle aflagte guder, som alle immigranterne med tiden har haft med til USA fra deres oprindelses lande og som nu i vores moderne tid er blevet overflødige. Under ledelse af Odin forsøger nogle af dem at gøre oprør og få tingene tilbage til fortidens velmagts dage, mens andre forsøger at modarbejde dem.

Ideen er god, sjov og meget relevant, når man tænker over vores moderne verden i forbindelse med religion. Men jeg brød mig bare ikke om den måde historien blev fortalt på. Jeg var utrolig irriteret på bogen og var flere gange ved at opgive den igen. Men så, halvvejs inde i historien skiftede det og historien begyndte at snige sig ind på mig. Der var stadig dele af den, der stadig irriterede mig grænseløst, men genialiteten i historien kan jeg ikke komme uden om.

De mange forskellige guder fra hele verden og alle historiske tidsperioder, fik forfatteren vævet ind i spændende og meget dyb historie. Hele romanen er faktisk en underfundig fortælling om tro og religion, som den har udviklet sig i USA, frem til hvor tid og ikke mindst et billede på Amerikas udvikling.

Jeg synes det var lidt mærkeligt, at der hele tiden blev omtalt at personerne skulle pisse, hvor lang tid det tog og hvor meget. Jeg ved ikke om det skal symboliseret noget med de gamle guder og vikingernes leve måde eller en statement om at personer i andre bøger, sjældent træder af på naturens vegne. Men til sidst var det sådan at jeg rullede med øjnene hver gang der var en der skulle pisse.

Spændende at læse en bog som på den måde kan vende ens opfattelse og indtryk. Undervejs er jeg gået fra 1 til 3 stjerner. Det er også en bog jeg kunne forstille mig, at jeg vil have lyst til at genlæse på et tidspunkt og måske få endnu mere ud af.

American Gods får 3/5 stjerner.

Kwong Kuen Shan - Katten og Tao. Bogen har jeg fået som anmeldereksemplar fra forlaget den gang jeg arbejde i boghandel.

Dette er en utrolig flot og stemningsfuld lille bog med klassiske kinesiske tegninger af forfatterens mange katte. Hvert maleri er ledsaget af et lille kinesisk ordsprog eller en læresætning.

Ideen til bogen opstod, da forfatteren efter mange år med kattefobi. Ganske langsomt blev adopteret af en kat, der havde tilhørt nogle naboer der var flyttet, men katten blev ved med at vende tilbage til den gamle lejlighed. Hun blev fascineret af kattenes væsen og meget zen-agtige tilgang til livet og har siden haft mange katte.

Malerierne er flotte og den medfølgende tekst meget rammende for kattens væremåde og opførsel. Jeg er sikker på at alle katteejere vil have glæde af bogen.

Katten og Tao får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Hehehe! Jeg kunne godt forstå, at du stod af alt pisseriet - også selvom jeg ikke selv har læst bogen (endnu). Ind imellem har forfattere bare visse darlings, som man ikke bryder sig om :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte lidt, om der er en eller anden finere metafor eller symbolisme idet, som jeg ikke forstår, siden det skal nævnes så mange gange :D

      Slet