tirsdag den 15. marts 2016

Jonathan Freedland - Den tredje kvinde

Bogen er købt på dette års Krimimesse på forlaget Jentas stand, hvor jeg fik den signeret af forfatteren, og det viste sig tilfældigvis, at forfatterens yndlingsnavn i hele verden er Birgitte! Altså, hvor heldig kan man være...

Jeg valgte at lytte bogen som engelsk lydbog fundet på Mofibo. Oplæseren havde en lidt speciel monoton stemme. Det hjalp en del at sætte hastigheden op og at jeg hurtigt blevet grebet af selve historien, så det generede mig ikke rigtig. Forfatteren har tidligere skrevet under pseudonymet Sam Bourne, men dette er den første bog jeg har læst af ham.

Historien foregår i et alternativt Californien, hvor USA's store ubetalte gældsposter til udlandet, hovedsageligt Kina, har presset den amerikanske regering ind i en aftale om at Kina er massivt tilstede i landet både militært og også med en vis politisk indflydelse. Hovedpersonen er den unge journalist Madison Webb. Hun er arbejdsnarkoman og lider af søvnløshed. Da hendes lillesøster bliver myrdet med en overdosis heroin, sætter Madison sig for at opklare mordet. Hendes undersøgelser sætter mange følgevirkninger i gang, både samfundsmæssigt, og ikke mindst privat.

Dette er normalt ikke en bog jeg ville vælge, men da jeg hørte forfatteren fortælle om den på Messen, blev jeg i den grad nysgerrig. Det er meget interessant med tanken om et USA med så massiv kinesisk indflydelse. En indflydelse som forfatteren fortalte faktisk allerede er eksisterende i dag, dog i meget mindre målestok. For eksempel er kinesiske slangord en integreret del af sproget i mange amerikanske storbyer.

Forfatterens egen erfaring inden for journalistisk og mediebranchen er meget tydelig i bogen. Han fortalte blandt andet, at der er mange af de store reportere, der rent faktisk lider af søvnløshed og det var meget realistisk beskrevet i bogen, blandt andet med overstadighed, svimmelhed og svigtende tidsfornemmelse, som nogle af bivirkningerne.

Det er et spændende plot, som jeg dog syntes blev lidt for tung af politik nogle gange og Madison Webb var en lidt for stereotype heltinde efter min smag. En der laver lidt ravage her og der, men altid kommer helskindet ud på den anden side.

Men når det er sagt var det en super god, actionfyldt og underholdende bog, som jeg slet ikke kunne slippe igen.

Den tredje kvinde får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar