torsdag den 31. marts 2016

Anne Lise Marstrand-Jørgensen - Hildegard 1+2.

 Jeg læste bøgerne for første gang i 2012, hvor den første blev diskuteret sammen med min læseklub og det var en af de første bøger vi læste sammen. Jeg mener at have købt dem begge på Saxo.com.

I de to bøger fortæller forfatteren om Hildegard af Bingen, der levede i middelalderen. Hun blev i en alder af 8 år, givet til et kloster af sine forældre. Hun oplevede, i følge overleveringerne, at Gud talte i gennem hende via syner, og pilgrimme valfartede til klosteret for at blive velsignet af hende.

Det var meget interessant at læse om den skepsis og det forbehold en kvinde i hendes stilling var oppe i mod i en verdens så helt og aldeles mandsdomineret. Der bliver også flere gange sagt, at de syner hun ser og den veltalenhed hun udviser, jo må være fra Gud da en kvinde umuligt kan være så klog.

Hvad det religiøse angår, så virkede det til at være et meget korrupt og politisk udspekulert miljø omkring klostrene. Hvor det ikke altid var det guddommelig, men måske snarere rigdomme, der havde det sidste ord. Der er ingen tvivl om at hun har haft et hårdt og strengt liv, med mange prøvelser og mange afsavn.

Der er meget forskel på fortællemåden i de to bøger, hvor den første er meget baseret på at beskrive Hildegards syner, med løsrevne sætninger og gentagelser. Er bog nummer to mere en sammenhængende fortælling og det flyder lidt bedre. Jeg synes bog to var lidt bedre skrevet og mere interessant end den første. Jeg var mere grebet af Hildegards kamp for at opføre hendes eget kloster, hvor der også inddragedes lidt mere om verdenen uden for klostrene, end historien om hendes opvækst, som jeg synes var lidt tung i det.

Jeg valgte at genopleve bøgerne som lydbøger hentet på Mofibo. Den første er oplæst af forfatterens selv og det kan nogle gange give lidt ekstra til oplevelsen. Men desværre ikke i dette tilfælde, da forfatteren har en meget monoton og kedelig stemme. Oplæseren i bog nummer to var helt klart bedre til det.

Hildegard I får 3/5 stjerner.
Hildegard II får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar