onsdag den 10. februar 2016

Martin Høybye - For alt i verden.


Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra pladeselskabet Soundcrafter Music og sammen med romanen er der udgivet et musikalbum, med alle sangene fra bogen.

Dette er historien om en ung mands musikalske dannelsesrejse. Fortællingen følger Thøger fra hans barndom sidst i 1970erne og frem til sidst i 1990erne. For mig, der selv er vokset op i den tidsperiode, var det lidt en nostalgisk tidsrejse og jeg kunne nikke genkendende til mange af tidsreferencerne, som musik og mode.

Ideen med at lade musik og litteratur supplere hinanden er sjov og anderledes. Det gav helt sikkert en ekstra dimension til oplevelsen og det passede fint med fortællingen om hvordan musikken har stor indflydelse på hovedpersonen Thøgers liv. Hele historiens omdrejningspunkt er musik og bogen er ikke delt ind i kapitler, men i vers.

Jeg lyttede til musikken til bogen på lydplatformen Soundcloud, hvor jeg kunne lytte til hele albummet gratis og uden problemer, hvor imod jeg skulle betale, hvis jeg ville lytte på ITunes. Jeg gjorde det på den måde, at jeg hver gang jeg kom til en sangtekst, stoppede op og lyttede til sangen. Jeg har ikke meget forstand på musikgenrer, men sangene jeg lyttede til fik mig til at tænke på sangere som Bob Dylan ( som er nævnt i bogen) og Neil Young. Det er nogle fine sange, men den musiktype er ikke lige min stil.

Overordnet synes jeg det var en god historie. Den er meget hurtigt læst og Thøger var nem at holde af som person. Hans oplevelser og vendepunkter, var noget jeg kunne forholde mig til og virkede meget troværdige. Jeg tror bogen ville være nemmere at leve sig ind i, hvis man selv er musiker, kunstner eller på anden måde kreativ, så forstår man nok bedre det drive en så stærk passion giver.

For alt i verden får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar