søndag den 28. februar 2016

Læst og lyttet uge 8-2016.

 
Det har været en dejlig, men noget hektisk vinterferie med mange aktiviteter, men heldigvis også med meget læse tid. Jeg har fået afsluttet to lydbøger som begge var krimier. Den ene dem var Ondskabens høst af Robert Galbraith, som jeg har lavet en anmeldelse af sammen med forgængeren Silkeorm og den anden lydbog, kan der læses om herunder.
 
Så har jeg fået læst en bog i #Flyvehjørnets læseudfordring og det var De filmatiserede historier af Philip K. Dick. Det blev også til en enkelt roman i forbindelse med mit kinesiske læsetema og den bog var At leve  af Ya Hua.
 
Ugens andre læste og lyttede bøger var:
 

Anna McPartlin - The last Days of Rabbit Hayes. Bogen har jeg lånt af  en god veninde, der har anbefalet den til mig flere gange. Sidst jeg så hende, havde hun bogen med og da hun rakte den til mig og sagde 'den her SKAL du læse!', så måtte jeg jo læse den og det har jeg på ingen måde fortrudt selv om jeg normalt går langt uden om tårepersere som denne.

Historien handler om den 40-årige Mia Hayes også kaldet Rabbit. Vi møder hende første gang da hun bliver indskrevet på et hospice. Det er en bog om det at miste og vores meget forskellige måder at håndtere sorg og døden på.

Det er ikke en bog man skal læse i offentlighed, allerede fra tredje side havde jeg en klump i halsen og tåre i øjnene. Det er en sørgelig, men også hjertevarm fortælling, der med et glimt i øjet og en dejlig baggrunds historie konfronterer os med vores fordomme og tabuer angående døden og det at miste en vi har kær.

Jeg var imponeret over hvordan forfatteren kunne få mig til at smile og i det næste øjeblik snøfte tårerne væk. Det er en følelsesmæssigt hård bog, fordi den rammer mig personligt, da jeg kan genkende meget af Rabitts sygdomsforløb, fra min egen mors og det gav lidt ekstra tårer.

The last Days of Rabitt Hayes får 5/5 stjerner.


Paula Hawkins - The Girl on the Train. Bogen er købt i Arnold Busck i Hjørring og lyttet som dansk lydbog på Mofibo og det var en rigtig fin oplevelse.

Historien er fortalt gennem tre forskellige kvinders synsvinkler. Rachel er en forsumpet alkoholiker, Anna er Rachels eksmands nye kone og Megan er kvinden som Rachel, får et flygtigt glimt fra toget hver dag, når det holder ved et sporskifte lige ud for Megans hus og hvis liv hun dagdrømmer om. En dag ser Rachel noget fra sit vindue i toget, som chokere hende dybt og hun bliver endnu mere chokeret da Megan kort tid efter forsvinder sporløst.

Efter en noget langsom og meget kedelig start, hvor jeg slet ikke var imponeret over denne meget hypede bestseller, så fik historien alligevel tag i mig. Jeg kan godt lide at forfatteren har valgt så utiltalende og anderledes persongalleri. Der er ingen der er sorte og hvide og helt indtil slutningen vidste jeg ikke hvor jeg havde nogen af dem. Jeg var så heldig ikke at have faldet over nogen afslørende kommentarer nogen steder inden jeg læste bogen, så slutningen overraskede mig for en gang skyld.

The Girl on the Train får 3/5 stjerner.


Sophie Kinsella - Remember Me. Bogen er købt på Saxo.com og det er første gang jeg læser noget af Shopaholic-forfatteren.

Historien handler om den 28-årige , der vågner med hukommelsestab efter en bilulykke. Hun kan intet huske af de sidste tre år og langsomt går det op for hende, at hun slet ikke er som hun selv tror, men faktisk er blevet en meget upopulær dame.

Dette er en letbenet chick-lit, der er meget hurtigt læst. Jeg synes den var meget intetsigende. Hovedpersonen var himmelråbende naiv og jeg havde lidt svært ved at forholde mig til hendes genvordigheder, som nok skulle fremstå sjove, men som jeg synes var tåbelige.

Hvis det ikke var fordi den var så hurtig at læse, ville jeg nok ikke have læst den færdig, for den irriterede mig virkelig meget. Jeg er ikke imponeret over dette mit første møde med den populære forfatter og jeg kan ikke forestille mig, at jeg vil tage fat i en af hendes bøger igen foreløbig.

Remember Me får 2/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Remmeber Me var heller ikke min yndlings Kinsella. Den første jeg læste var 'Can You Keep a Secret' som jeg grinede mig igennem :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være jeg skulle prøve den :) Men der går nok en rum tid inden jeg prøver noget af hende igen ;)

      Slet