tirsdag den 23. februar 2016

Flyvehjørnet læseudfordring #5.

De to søde bogbloggere Rikke og Simone fra henholdsvis Flyv med mig og Boghjørnet er gået sammen om at lave en lille månedlig læseudfordring. Dette er femte gang de laver udfordringen, men første gang at jeg er med og denne gang var udfordringen:

Læs en bog der er filmatiseret


Jeg føler, at jeg har snydt lidt, da jeg før udfordringen blev udtrukket, allerede var i gang med at læse De filmatiserede historier af Philip K. Dick, som er en samling af syv af forfatterens noveller der er blevet filmatiseret. Uden at vide det præcis mener jeg, at han har en og måske hele to andre noveller udover disse, der også er blevet filmatiseret, men som ikke er med i denne samling. Det synes jeg er vildt, tænkt at så mange af hans historier er blevet til film.

Den ene af historierne er Den sorte boks, som der står er en forløber til Drømmer androider om elektriske får, der senere er blevet til filmen Blade Runner. Den synes jeg var lidt langt ude, historien i Den sorte boks minder slet ikke om historien i Blade Runner, så jeg bliver næsten også nødt til at læse Drømmer androider om elektriske får, for at se om den ligger tættere på filmen end Den sorte boks.

Alle historierne er science fiction og de har alle en efterkrigstids / koldkrigs vibe. De er meget fangende, har et højt tempo og er godt skrevet. Selv om de er korte, er der i alle novellerne en velafrundet historie med stigende spænding og helt uforudsigelige slutninger.

Selv om jeg ejer alle filmatiseringerne på nær en ( som jeg ikke vil købe af den grund, at jeg ikke under nogen omstændigheder vil støtte Tom Cruise og Scientology), så har jeg indtil videre kun fået set Blade Runner, som jeg synes er helt fantastisk og som er en af mine top ti favorit film.

Jeg mener også at have set lidt af Total Recall engang for længe siden, men Arnold Schwarzenegger har aldrig rigtig været mig. Jeg mener at have set at der er kommet en ny udgave fornyligt, så det kunne være jeg skulle holde øje med den i steder for.

De filmatiserede historier får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar