lørdag den 2. januar 2016

Stephanie Barron - Jane Austen and the Twelve Days of Christmas.


Bogen er nummer tolv i Jane Austen Mystery-serien og den er købt på The Book Depository.

Det er en krimihistorie der foregår på Jane Austens tid, med den kendte forfatterinde som hovedperson. I denne historie bliver Jane sammen med sin søster, mor, bror og svigerinde fanget i en snestorm på et gods, hvor de er på julebesøg. En militærkurer, med en vigtig besked indeholdende følsomme statshemmeligheder, bliver dræbt tæt på godset. Inden længe bliver der begået yderligere et mord og Jane skal finde ud af hvem af husets gæster der er morderen.

Dette er en meget interessant bog, der på sin vis forener Jane Austens bøger med hendes eget liv og den tid hun levede i. Austens kendte og elskede persongalleri fra bøgerne bliver gennem personerne der omgiver 'den rigtige' Jane Austen også inddraget i krimien. Man kan nemt genkende beskrivelsen af f.eks. Janes bror James som Mister Collins fra Stolthed og fordom og Janes svigerinde Mary, som den hypokondriske Elliot søster i Overtalelse. Det var rigtig hyggeligt og sjovt at gætte de forskellige personers alteregoer.

Desværre stopper min begejstring for bogen her, jeg synes historien i sin helhed var kedelig og plottet i den grad uinteressant. Stephanie Barron har en doktorgrad i historie og har i flere år været ansat hos CIA som analytiker og hendes passion for historie og hendes erhvervsmæssige baggrund kommer tydeligt til udtryk i historien. Plottet er meget strikt sat op og er baseret på Englands udenrigspolitiske situation på Jane Austens tid. Hun fortaber sig meget i detaljer omkring flåden/ militæret og det politiske spil og man er slet ikke i tvivl om at det hun skriver er korrekt ned til mindste detalje, men det bliver meget tørt og kedeligt at læse om.

Selv om den amerikanske forfatter har bestræbt sig på at holde teksten i viktoriatidens sprog og ordbrug, så forekom teksten mig flere steder meget amerikansk. Blandt andet bruges ordet 'bamboozle' to gange og uden at vide noget helt sikkert om det, vil jeg ikke tro, at det er et ord Jane eller hendes samtid benyttede sig af, men jeg kan selvfølgelig tage fejl, da jeg ikke er ekspert.

Normalt har jeg ikke svært ved at læse engelsk, men af en eller anden grund var teksten meget svær for mig at forstå. Både på grund af ordvalget og fordi ordene var stavet på en meget anderledes måde end jeg er vant til. Jeg ved ikke om det er fordi forfatteren har valgt at skrive teksten med gammel stavemåde.

Jeg vil ikke komme til at læse flere bøger i denne krimiserie, da jeg bare slet ikke synes historien var spændende nok, tværtimod synes jeg faktisk den var en anelse kedelig.

Jane Austen and the Twelve Days of Christmas får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar