mandag den 11. januar 2016

Patricia Briggs - Månens kald.


Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Dette er den første bog i Mercy-serien, der handler om den kvindelige mekaniker og værkstedsejer, Mercedes Thompson. Hun er en Walker, altså en person der ikke bare kan skifte udseende til en præriehund, men som også har mange andre magiske egenskaber. Hun er vokset op i et lille samfund blandt varulve og lever i en verden, hvor der også er vampyrer og feer.

Historien er let at læse, men jeg synes ikke rigtig det var noget der fangede mig. Plottet forekom mig meget speget og jeg kunne ikke mønstre nogen interesse for opklaringen af bogens begivenheder. Jeg synes det blev for indviklet. Jeg kunne ikke lide at hovedpersonen flere gange undervejs skulle udtænke forskellige løsningsforslag og dermed diktere hvad jeg, som læser skulle tro. Så kan jeg bedre lide når begivenhederne får læseren til selv at drage konklusioner og måske ændre mening undervejs.

Der var også alt for mange afvigelser fra de regler forfatteren selv har sat op. Det blev alt for omstændigt at holde rede på. F.eks. i følge denne bog kan en varulv ikke dræbes af almindelige kugler, men hov jo det kan de alligevel hvis man rammer lige på et bestemt punkt i rygsøjlen, eller hov igen, på klods hold med en pistol med stor kaliber lige i baghovedet, så kan det også lade sig gøre. Alle disse mange undtagelser fra reglen gør det svært for mig at købe det forfatteren skriver. Jeg opgav fuldstændig at holde styr på hvad fødte vareulve kunne kontra mennesker ændret til varulve. Det var alt for meget information at huske på.

Nogle gange kan det være godt at blive kastet ind i en ny fantasyverden uden yderligere præsentation af verdenen og personerne. Men jeg synes det var meget svært i denne bog, at holde rede på alle de mange forskellige hankønsvæsner, som desværre bare forblev en række af tilfældige mandenavne for mig, hele bogen igennem, jeg fik aldrig sat tilhørsforhold og egenskaber på størstedelen af dem.

Så desværre er dette ikke en serie, som jeg er interesseret i at fortsætte.

Månens kald får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar