søndag den 31. januar 2016

Opsummering: Læsetema januar 2016.


Læsetemaet for januar var serier og trilogier. På et tidspunkt sidste år gik jeg fuldstændig amok i ungdomsserier og fik bestilt en hel masse af de mest hypede hjem. Jeg er siden blevet klogere og prøver så vidt muligt at holde mig fra serierne, med mindre det er en serie anbefalet af en, som jeg ved har nogenlunde samme smag som mig.


Månedens læsetema startede ellers godt. Jeg lagde ud med at læse den tredje og sidste bog i fantasytrilogien Morika, der består af bøgerne Rent Blod, Vildhunden og Panteren og Blodets bånd skrevet af Sidsel Sander Mittet og det var en uovertruffen bog helt på linje med de to første. Anmeldelsen kan læses her.

 
Jeg lagede et billede op på Instagram med tolv forskellige serier og jeg blev anbefalet at starte med Slettet-trilogien, der består af Slettet, Splittet og Knust af Teri Terry. Historien lød interessant og efter at have læst Stadig Alice af Lisa Genova, så synes at det kunne være spændende at fortsætte med en serie, der også handler om hukommelse og hvad det egentlig er der definerer et menneskes personlighed. Det var en virkelig godt skrevet fortælling, der flød fint i alle tre bøger. Anmeldelsen kan læses her.


Ud fra ønsket om at følge samme røde tråd med sindet og hukommelsen, valgte jeg at fortsætte med The Darkest Minds-trilogien, der består af bøgerne The Darkest Minds, Never Fade og In the Afterlight af Alexandra Bracken. Den foregår i et USA, hvor alle tiårige børn med stor sandsynlighed får en meget slem virus, som enten slår dem ihjel eller giver dem uforklarlige telekinetiske evner. Disse børn vurderes til at være farlige for deres omgivelser ( de voksne) og de bliver lukket inde i lejre lidt i stil med kz-lejrene under 2. Verdenskrig.

Historien lyder vanvittig interessant, men selve udførelsen manglede noget. Jeg synes personerne var intetsigende og plottet var forudsigeligt og dræbende kedeligt. Jeg kunne slet ikke holde fokus og jeg endte, efter kun at have skimmet store dele af bog nummer to, med at dnf trilogien, da jeg følte at det var spild af tid. Hele historien kunne efter min mening, uden problemer været blevet kogt ned til kun at fylde én bog, resten var spild.


I øjeblikket er jeg ramt af manglende læselyst og der bliver derfor ikke nogen ugentlig opdatering i denne uge, da jeg ikke har fået afsluttet nogen bøger. Jeg har startet på en del forskellige bøger for bare at lægge dem væk igen efter et par sider. Jeg forsøgte mig blandt andet med The Starbound-trilogien, der består af These Borken Stars, This Shattered World og Their Fractured Light af Amie Kaufman og Meagan Spooner. Det er en trilogi af selvstændige bøger, der hver især følger en ung mand og en ung kvinde, men de tre pars historie bliver så i løbet af de tre bøger, viklet ind i hinanden.

Det er en spøjs sammenblanding af sappy-kærlighedsforviklinger og drøn spændende sci-fi action. Selve sci-fi plottet var utrolig interessant, med virkelig gode rå og meget mørke elementer. Men jeg kunne bare ikke med kærligheden, der var så over the top latterlig. Alle tre pars historier er bygget op omkring temaet 'modsætninger mødes' og det var alt for kunstigt og Barbara Cartland-agtigt. Den første bog var meget underholdende og egentlig ganske okay, men bog to måtte jeg slæbe mig igennem og bog tre kunne jeg bare slet ikke med.  Derfor valgte jeg også af dnf denne trilogi.

Så det blev en måned der rent læsetema-mæssigt startede godt, men som tog et ordentlig dyk ned af her mod slutningen.

I næste måned er læsetemaet kærlighed og chick-lit og det håber jeg kan hjælpe mig med at få min læselyst på rette kurs igen.

4 kommentarer:

  1. Hm... jeg overvejer også at læse 'These Broken Stars', men jeg er noget loren mht. kærlighedsdelen. Jeg ville ønske, at der var færre ungdomsbøger, der ikke var klistret ind i kærlighedsdramaer.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, kærlighedsdramaer er så trættende. Det må da være muligt at finde på noget nyt!

      'These Broken Stars' er en rigtig fin historie og jeg var godt underholdt. Den var både sjov og alvorlig. Det virkede troværdigt at historien kun handlede om de to hovedpersoner, da de er strandet på en øde planet. Det fungerede slet ikke for mig at forfatterne fører det videre i de to næste bøger, hvor situationerne er helt anderledes.

      Slet
  2. Åh, har egentligt gået og kigget på 'The Starbound' trilogien et stykke tid, men skal helt klart overveje det endnu engang - overdrevet kærlighed er aldrig rart...

    'Slettet'-trilogien skal jeg dog helt sikkert snart have læst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være at Starbound er noget for dig, vi har jo alle forskellig smag. Måske forventede jeg bare noget andet og mere af trilogien end den kunne levere.

      Slet