lørdag den 19. december 2015

Wilkie Collins - Kvinden i hvidt


Bogen er købt på forlaget Tiderne Skifters stand på dette års Bogforum. Jeg har det sidste halve år set den omtalt flere forskellige steder, og jeg var ikke i tvivl om at jeg skulle have den med hjem, da jeg tilfældigt stødte på den.

Den unge kunstner Walter Hartwright, der er bosiddende i London, får ansættelse på Limmeridge House i Cumberland hvor han skal være tegnelærer for ejerens to unge niecer. På aftenen hvor han skal afsted møder han tilfældigt en ung dame helt klædt i hvidt. Hun ser skræmt ud og han hjælper hende med at undslippe nogle ukendte forfølgere. Gennem deres flygtige samtale finder han ud af, at kvinden har tilknytning til den egn og lige præcis den ejendom, hvor han har fået ansættelse.

Bogen byder på kærlighed, intriger, bedrag, spænding og mord(forsøg). Den er fortalt fra flere forskellige personers synsvinkler og det var rigtig fascinerende at læse de forskellige måder, de hver især fortolkede det skete og hvordan de lagde vægt og bedømte de andre personer og hændelserne vidt forskelligt. Det var samtidig også frustrerende at læse hvordan mange af dem misfortolkede situationerne, men langsomt bliver hele puslespillet samlet.

Fortællingen var lidt svær at komme ind i, da den godt kan være lidt langsom til tider og ikke mindst i starten. Jeg må tilstå, at jeg var lidt intimideret af bogens tykkelse på 600 sider, men da jeg først var kommet i gang med at læse, var der ingen vej tilbage. Jeg blev fuldstændig grebet af handlingen og den ulidelige spænding, der synes at blive trukket ud i det uendelige.

Romanen er første gang udgivet i 1859 og det var både sjovt men også tankevækkende at den kloge heltinde bliver beskrevet som en grim og mandig kvinde med tendens til overskæg og hendes mod og viljestyrke overrasker flere gange mændene. Mens den yndige smukke søster som er heltens kærlighed, bliver beskrevet som hjælpeløs og bliver nærmest behandlet som et lille barn, der skal beskyttes fra livet realiteter. Det siger ikke så lidt om datidens syn på kvindekønnet.

Det var en underholdende og meget nervepirrende roman. Jeg var vild med måde den blev fortalt på og den mindede mig lidt om The Mysteries of Udolpho af Ann Radcliffe, men med knapt så mange dånende kvinder og slet ikke nær så meget naturbeskrivelse.

Kvinden i Hvidt får 4/5 stjerner.

7 kommentarer:

  1. Den har jeg skrevet på min meget lange ønskeseddel, så forhåbentligt får jeg læst den en dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså! Den ønskeseddel det er godt nok som om den aldrig bliver kortere, men bare længere og længere ;)

      Slet
  2. Den lyder ret fristende... :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i hvert fald meget positivt overrasket :)

      Slet
  3. Elsker denne bog - så fin og spændende! 'The Moonstone' er også rigtig god. Din fine anmeldelse minder mig om, at jeg snart må læse noget mere af Wilkie Collins :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, denne bog indbyder helt sikkert til at læse flere bøger fra Wilkie Collins forfatterskab. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at jeg ville blive så glad for denne roman, som jeg gjorde :)

      Slet