onsdag den 30. december 2015

H.C. Andersen - Vintereventyr


Bogen er et anmeldereksemplar fra Kristelig Dagblads Forlag. Eventyrene er udvalgt at skuespilleren Ellen Hillingsø, der også har skrevet forordet og eventyrene er illustreret af Esben Hanefeld Kristensen.

Jeg har faktisk aldrig rigtig brudt mig om H.C. Andersens eventyr, hvilket nok er lidt kontroversielt når han nu er en af vores bedstkendte forfattere uden for Danmarks grænser. Jeg har da læst de mest kendte af hans eventyr Kejserens nye klæder, Den grimme ælling og Prinsessen på ærten for mine børn, da det jo hører med til almindelig opdragelse at kende disse eventyr, men jeg bliver aldrig glad for hans eventyr.

De har tit en meget mørk afslutning, hvor det går personerne skidt, tag for eksempel Den lille pige med svovlstikkerne eller Den standhaftige tinsoldat og tit sidder man med en overvældende følelse af at eventyret har en snert af selvbiografi i sig. Men det skyldes nok de mange biografiskeværker og tv-serier der er lavet om selve forfatteren gennem tiden og den overdosis af overfortolkninger af hans eventyr jeg har været udsat for i folkeskolen.

Derfor går jeg altid ind til en H.C. Andersen bog med forbehold og oftest springer jeg helst over, men i dette tilfælde måtte jeg overgive mig, da jeg ikke kan stå for Esben Hanefeld Kristensens smukke tegninger, som rummer en dybde og detaljerighed, som hele tiden åbner op for at opdage nye ting i billedet.

De valgte eventyr er en blanding af de mere kendte eventyr som Snedronningen og Pigen med svovlstikkerne og de for mig mere ukendte som Egetræets sidste drøm og Isjomfruen.

Selv om de valgte eventyrene ikke rigtig har fået rokket ved min aversion mod forfatteren, så er det en virkelig smuk bog og den er helt perfekt at læse her omkring jule- og vintertid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar