torsdag den 19. november 2015

Robert Dam - Afhopperen, mine 20 år i scientology


Bogen er købt på Kristelig Dagblads stand på dette års Bogforum, hvor jeg også hørte forfatteren selv tale om bogen.

Scientology har lige siden jeg kan huske, altid stået som denne meget skræmmende organisation for mig og jeg ved egentlig ikke hvor den opfattelse er kommet fra. Om det er mine forældre der har advaret mig eller om det har været det jeg har hørt i medierne. Men reelt har jeg egentlig aldrig vist noget konkret om denne meget hemmelige religion, organisation, sekt eller hvad det nu ellers er.

I denne bog fortæller forfatteren sideløbende med sin egen karriere i og exit fra Scientology også om organisationens historie og opbygning. Hvordan en science fiction og fantasy forfatter i 1950´erne starter en ny form for psykoterapi, der skal gøre op med medicinalindustrien og den etablerede psykiatri og hvordan organisationen på grund af skattemæssige fordele og flere søgsmål, så sig nødsaget til at få organisationen godkendt som religion for at kunne påråbe sig religionsfrihed ( og skattemæssige fordele).

Det er et skræmmende billede forfatteren tegner. Ikke bare med hjernevask og medlemmer der sætter sig i kæmpe gæld for at kunne fortsætte deres fremgang inden for organisationen, men også med , uberettigede anklager, overvågning og fysiske overgreb på sektens medlemmer, der er manipuleret til at angive og falde hinanden i ryggen uden at blinke.

Det er en utrolig informativ og meget interessant bog, fortalt på en lige frem og meget forståelig måde, med en mærkbar følelsesmæssig distance, som gør bogen meget troværdig og endnu mere bekymrende, da det på ingen måde minder om et hævntogt fra forfatterens side, men bare som hans ønske om at berette om realiteterne, som han har oplevet det og senere researchet sig frem til, efter at have forladt organisationen.

Er man bare lidt nysgerrig efter at læse en førstehåndsberetning fra en der har set den meget tabubelagte og meget hadede organisation indefra er dette bogen man skal læse.

Afhopperen får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar