mandag den 16. november 2015

Læst og lyttet uge 46-2015.


Læsetemaet i denne måned er frit og det har resulteret i, at jeg er en lille smule ubeslutsom omkring hvad jeg skal læse.

Jeg er blandt andet startet på at lytte til Kampen om tronen af George R.R. Martin, som jeg læste for første gang for et par år siden. Jeg havde tænkt mig at genlytte/ læse hele serien i december måned, men er nu kommet efter, at jeg ikke vil det alligevel, men vil vente til alle bøgerne er udkommet i serien. Grunden til det, er at de bøger frustrerer mig udover alle grænser. Hver gang man kommer til at holde af en person, så bliver personen dræbt og det pisser mig virkelig meget af. Derfor tænkte jeg at, hvis jeg nu venter til serien er færdig og lige lurer hvordan den slutter, så kan jeg se hvem jeg skal holde med og så undgår jeg alle de frustrationer. Er det barnligt? Det er i hvert fald det jeg gør!

Så startede jeg også på Ønskekræmmerens datter-trilogien af Laini Taylor. Jeg kan rigtig godt lide den første bog i serien Ildenglen, som jeg læste for et par år siden og det passede mig fint at genlytte bogen. Jeg var dog lidt træt af at jeg ikke kunne afslutte trilogien, da den sidste bog ikke er udkommet på dansk endnu. Så da jeg startede på at lytte til den anden bog i serien Støv og stjerneskær og det viste sig at være en ny oplæser, som udtalte alle navnene helt anderledes end den første havde gjort, samt at jeg ikke brød mig om den nye oplæsers stemme. Besluttede jeg også at sætte den på stand by indtil den sidste bog er udkommet.

Endelig fik jeg læst de sidste to bøger i Charlaine Harris meget underholdende Sookie Stackhouse-serie og jeg fik læst den meget foruroligende og mørke psykologiske thriller Skyggesider af Christina Bonde. Derudover fik jeg læst og lyttet til de to følgende bøger:


Brian Selznick - The Marvels. Bogen er købt på Saxo.com og det er en utrolig flot bog med guldtryk på forsiden og på kanterne af siderne. Som forfatterens to andre bøger er historien fortalt i både illustrationer og tekst. Historien bygger på virkelige personers liv, men jeg er ikke helt klar over i hvilken udstrækning, da jeg ikke har hørt om de pågældende personer før.

Bogen handler om den unge Joseph, der er stukket af fra den kostskole, hvor hans rige og meget travle forældre har anbragt ham. Han opsøger moderens ukendte broder, som han aldrig tidligere har mødt og som er lidt af en særling. Viklet ind i denne historie er så historien om Marvel familien.

Illustrationerne er meget udtryksfulde og flotte og stemningen er magisk, men jeg synes ikke at blandingen af tekst og tegninger fungerede særlig godt i denne bog. Bogen starter med en fortælling udelukkende i illustrationer og afbrydes for at fortælle en helt anderledes historie i tekst. Det var ikke særlig elegant gjort og det var som at starte på en helt ny bog. Men de to fortællinger blev føjet fint sammen til sidst.

Størstedelen af historien foregår i 1990´erne og omhandler datidens største frygt AIDS og HIV, samt det miljø hvor sygdommen skabte den største frygt. Men hele atmosfæren og det beskrevne passede ikke til den tid og jeg blev ved med at forestille mig at den foregik i starten af 1900-tallet, hvilket var meget forvirrende.

The Marvels får 3/5 stjerner.


Gabrielle Zevin - Historien om A.J. Fikrys liv. Bogen er købt på Saxo.com og lyttet som dansk lydbog hentet på Mofibo.

Historien følger boghandleren A.J. fikry, der har mistet sin kone ved et ulyksaligt uheld. Da han finder en forladt 2 årig pige i sin butik finder han igen meningen med livet.

Det er en sød historie og jeg elsker alle de mange litterære referencer til alle mulige forskellige slags bøger i alle mulige forskellige slags genre. Dog manglede jeg noget. Historien rørte mig ikke på nogen måde og jeg synes faktisk den var lidt for forudsigelig. Jeg synes den var for kort til at jeg rigtig kom ind på livet af personerne. Muligvis er det igen mediet, der tager lidt af det følelsesmæssige af bogen, hvis oplæseren ikke får formidlet den rigtige stemning videre til lytteren.

Historien om A. J. Fikrys liv får 3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg købte 'Støv og Stjerneskær' på bogforum, selvom jeg egentligt ikke var synderligt glad for den første bog i trilogien. Jeg har dog besluttet mig for, at den skal have endnu en chance. :-)

    Og åh, Sookie serien må jeg altså også hellere snart få læst videre på - der er bare så mange bøger i den. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var heller ikke vild med Ildenglen første gang jeg læste den. Men nu er det tredje gang jeg stifter bekendtskab med den og der var et eller andet ved lydbogen, der fik mig til at synes bedre om den denne gang.

      Heldigvis er Sookie nem og underholdende at læse ellers ville 13 bøger være helt uoverskuelig ;)

      Slet
  2. Hehehe - en af mine venner stoppede med at se 'Game of Thrones' efter The Red Wedding - tror aldrig han kom videre med serien efter det :D

    Tak for anmeldelsen af 'The Marvels'. Det lyder desværre ikke som en bog for mig, så godt jeg fandt ud af det, inden jeg købte den :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  3. Det er netop også på grund af alle de spoilere fra serien at jeg vælger at stoppe 'Games of Thrones'. For selv om jeg ikke har set et eneste afsnit, så er jeg stødt på flere spoilere rundt omkring i vennekredsen og på internettet og alle hovedpersonerne dør jo som fluer.

    Jeg tror egentlig, jeg ville have købt The Marvels alligevel, selv om den havde fået dårlige anmeldelser, da jeg nu har alle tre af forfatterens bøger.

    SvarSlet