onsdag den 25. november 2015

Hugh Howey - Silo-trilogien


Trilogien er en selvudgivelse og forfatteren skulle i følge Goodreads have solgt filmrettighederne til 20th Century Fox. Serien består af bøgerne Wool, Shift og Dust, der gerne skulle læses i den rækkefølge, men ved en fejl kom jeg til at bytte rundt på de to sidste og læste Dust før Shift og det synes jeg egentlig også fungerede helt okay, men det ville nok have været bedst at læse dem i den rigtige rækkefølge. Shift dækker tiden før Wool, men overlapper også ganske lidt handlingen i de to bøger.

Alle tre bøger er lyttet som engelske lydbøger, hentet på Mofibo. Wool og Dust er indlæst af en kvinde og det var en rigtig god indlæsning. Shift er indlæst af en mand og han prøvede at give personerne stemmer, hvilket han var elendig til. En 26 årig mand fik han til at lyde som en på 6 år og en anden ung mand  i starten af tyverne, fik han til at lyde som en 70-årig gammel gnark. Det ville have været bedre hvis han bare havde ladet være.

Det er meget svært at skrive noget om historien, da jeg synes det er vigtig for læseoplevelsen, at man selv ganske langsomt finder ud af hvad det egentlig er der foregår, men her er en ultrakort beskrivelse:

Historien følger gennem flere hundrede år en række mennesker og deres liv i en nedgravet silo. Her bor de fordi verden uden for siloen er dødbringende på grund af giftstoffer i luften.

Der gik et stykke tid, inden jeg fandt ud af hvad det hele handlede om, men ganske langsomt blev jeg opslugt at disse menneskers historie og det der foregår. Jeg elsker den måde forfatteren fortæller sin historie på, som en kinesiske æske, hvor der hele tiden er en ny æske inden i. Der er en uudholdelig spænding hele vejen igennem, da vi som læsere ved ting og kan gætte ting, længe før personerne finder ud af det og derfor sidder man som på nåle indtil de opklarer det selv.

Forfatteren har en helt fantastisk evne til at beskrive tilstande. Jeg kunne nærmest føle den klaustrofobiske fornemmelse af siloen og det at skulle opholde sig under jorden uden mulighed for at komme ud. Det er en rå og meget barsk fortælling, der viser mennesket fra den værste side, men som også skaber håb og drømme om en bedre verden.

Jeg valgte at købe trilogien efter at være stødt på positiv omtale af den flere steder og jeg blev på ingen måde skuffet. Tværtimod er det nok en af de bedste dystopiske romaner jeg nogensinde har læst og jeg planlægger allerede hvornår jeg kan få tid til at genlæse den. Det er en meget anbefalelsesværdig trilogi.

Silo-trilogien får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar