søndag den 4. oktober 2015

Læst og lyttet uge 40-2015.


En rimelig rolig uge og weekend, der kun bød på en enkelt fodboldkamp lørdag, men totalt godt vejr i dag søndag, som man jo ikke kan bruge som undskyldning for at sidde inde og læse, men er tvunget til at komme ud og nyde.

Det blev til to læste bøger og to lydbøger. De to læste bøger var Dukkemagerne af Jessie Burton, som helt sikkert er en spændende bog, men som desværre ikke hang helt sammen og Solbarnet af Kasper Hoff, som var en tankevækkende og positiv overraskelse.


Linda Castillo - Døden venter. Dette er den sjette bog i Castillos kriminalserie om den tidligere amish-pige og nuværende politichef i Painters Mill, Kate Burkholder. Bogen er lyttet som lydbog hentet på Mofibo.

Plottet i denne historie centrere sig om den tragedie der ramte Hochstetler-familien for mange år siden, hvor moderen blev kidnappet og faderen og alle børnene, på nær én, døde. Derudover er en af mændene bag det grusomme mord på Tomasettis kone og børn blevet løsladt og det skaber spændinger mellem ham og Kate.

Det er en okay underholdende bog, selv om jeg synes plottet var opfindsomt, så var det lidt tyndt og der var nogle ting, hvor det virkede meget utroværdigt. Efter min mening blev der gjort for lidt ud af Tomasetti-delen, han fik generelt ikke ret meget tid i bogen.

Oplæseren af den lydbog jeg lyttede, til brød jeg mig ikke særlig meget om. Jeg var ved at få spat hver gang hun sagde 'spøvlse' i steder for spøgelse og hendes stemme faldt bare ikke godt i mine øre. Der var også et par fæle oversætterfejl, som selvfølgelig ikke er oplæserens skyld, men som burde være fanget af forlaget, f.eks. Ja, man siger 'nice wheels' på engelsk. Nej!, man siger ikke 'flotte hjul' på dansk.

Døden venter får 2/5 stjerner.


Åsa Hellberg - Sonjas sidste vilje. Bogen er lyttet på Mofibo og er en chick-lit for de lidt ældre kvinder.

Den handler om tre modne kvinder i midten af 50´erne, der efter deres fjerde venindes død og via hendes testamente, får lov at realisere sig selv både karrieremæssigt og seksuelt.

Jeg synes i starten det var lidt sjovt at læse en historie, der handler om mere modne kvinder, men jeg synes hurtigt det blev for meget. Jeg ved godt man siger at 50´erne er de nye 40´ere, men jeg synes ærligt talt ikke man kunne se forskel på om de var 50 eller 20 år.

I forvejen er jeg ikke så begejstret for chick-lit genren og jeg synes denne gik meget i tomgang og jeg blev træt af at læse om de tre kvinders kærlighedskvaler, som til sidst føltes meget som forskellige gentagelser over samme tema og kun adskiller sig fra teenagekvalerne i YA-romanerne, ved at foregå i andre miljøer.

Lydbogen er ret kort, bare på lidt over 9 timer, men det føltes som ufattelig lang tid, til sidst måtte jeg speede den op til 2x hastigheden bare for at få den overstået.

Der er kommet en fortsættelse der hedder Sonjas hemmelighed, men det er nok ikke en jeg kommer til at læse.

Sonjas sidste vilje får 2/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig mht. 'Dukkemageren' - den er spændende og underholdende, men har en del fejl og mangler. Ærgerligt, for det er virkelig et godt koncept.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare dødærgerligt, for både den historiske tid i Holland og hele ideen med dukkemageren er virkeliginteressant, men udførelsen var for dårlig :)

      Slet