søndag den 18. oktober 2015

Jesper Nielsen - Asgun Ness, hvalmøen fra Vikaros.


Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget mellemgaard .

Historien følger den 12-årige pige Asgun, der står for at blive optaget som den første kvindelige hvalkriger i flere hundrede år. Hun bor i landet Vikaros, der er et ørige, hvor hvalkrigerne har stor betydning for freden og sikkerheden i landet og landene omkring dem, så det er et vigtigt hverv hun påtager sig.

En dag bliver hvalkrigerne kaldt ud til et skibsforlis. Det er et fremmed skib fra et fjernt land, der er stødt på grund og den eneste overlevende er drengen Kemil, som Asgun og hendes familie nu tager til sig som et nyt familiemedlem.

Jeg er meget betaget af den meget nordiske verden historien foregår i og hele ideen med et samarbejde mellem mennesker og hvaler er fascinerende. Jeg synes bogen er godt skrevet og det er en meget kompleks fortælling, der selv om den ikke er sprængfyldt med aktion, alligevel har en stemning af eventyr og spænding, som rev mig med lige fra starten af.

Bogen er nok primært skrevet for piger i 12 til 14 års alderen og berører, puberteten, den kropslige udvikling piger gennemgår i den alder, spirende seksualitet og forelskelse. Hvilket jeg ikke tidligere har stødt på i en fantasybog, men det virkede fint som en del af Asguns udvikling som person.

Den måde bogen sluttede på får mig til at tro og håbe, at der kommer flere bøger om Asgun, for jeg sidder i hvert fald tilbage med en del ubesvarede spørgsmål.

Bogen får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Åh, nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan helt sikkert glæde dig. Jeg havde slet ingen forventninger til bogen, så jeg blev meget positivt overrasket :)

      Slet