onsdag den 2. september 2015

Tre engelske børnebøger.

 
I en weekend med tre børn med omgangssyge og et barn der var nervøs fordi hun skulle have en tandoperation, så trængte jeg til at læse noget nemt og hurtigt. Derfor greb jeg disse tre meget forskellige engelske børnebøger.


George R. R. Martin - The Ice Dragon. Bogen er købt på Saxo.com lagersalg og er en meget kort lille bog med flotte og meget kraftfulde illustrationer. Den udkommer på dansk en gang i løbet af efteråret.

Den handler om den lille pige Adara, der bliver født i den koldeste vinter i mandsminde og det resultere på tragiskvis i at hun har vinteren i sig. Modsat alle andre, der har det bedst om sommeren, kan Adara bedst lide vinteren, hvor hun leger med isfirbenene og isdragen, som ellers skader andre med deres bidende kulde.

På grund af forfatteren havde jeg nok forventet noget mere. Jeg synes historien var meget overfladisk og mangelfuld. Den efterlod mig med en meget tom og utilfredsstillende følelse. Fortællingen er barsk og rå. De få karaktertræk vi bliver præsenteret for i personerne er utiltalende og jeg synes bare generelt det var en mærkelig historie. Jeg havde forventet mere magi, eventyr og fortryllelse.

The Ice Dragon får 1/5 stjerner.


Coralie Bickford-Smith - The Fox and the Star. Dette er en den mest vidunderlig smukke billedbog jeg længe har læst. Den er fyldt med de flotteste og vidunderskønne illustrationer. Også fortæller de den sødeste lille historie om den lille Ræv, der går ud for at lede efter sin ven Stjernen og ender med at finde et helt hav af stjerner. Den er virkelig bare så sød!

The Fox and the Star får 5/5 stjerner.


J.R.R. Tolkien - Mr. Bliss. Bogen har forfatteren skrevet til sine egne børn som godnathistorie. Men selv om den i sin tid blev sammenlignet med Alice i Eventyrland, så blev den aldrig udgivet fordi forlaget ikke havde råd til det.

Denne udgave består både af en trykt udgave af historien samt, Tolkiens oprindelige håndskrevne manuskript. Det er også forfatteren der har tegnet de sarte og sjove illustrationer.

Det er en finurlig og sød lille historie om manden mr. Bliss der køber sig et motorkøretøj, men han kører ikke særlig godt. Jeg synes ikke selve historien var noget særligt, men jeg tror børn ville synes den er sjov og den vil være god som højtlæsning. Jeg håber i hvert fald en dag på at se en Girabbit bamse i legetøjsbutikkerne ( en blanding mellem en giraf og en kanin).

Mr. Bliss får 3/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Ih, The Fox and the Star ser bare så smuk ud! Og når historien så også er lige så smuk, så kan man næsten ikke ønske sig mere. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg faldt over forsiden på The Fox and the Star på Saxo, men vidste ikke den var så smuk inden i før jeg stod med den i hånden :) Det var en glædelig overraskelse :)

      Slet
  2. Det var synd, du ikke kunne lide 'The Ice Dragon'. Jeg syntes, det var en fin lille bog - men jeg vidste faktisk ikke, at den fandtes i en illustreret udgave. Det kan være, jeg skal købe den på et tidspunkt.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, om det var fordi jeg gik indtil den med helt forkerte forventninger, men den var bare slet ikke mig. Der var så mange ting jeg ikke kunne forholde mig til, blandt andet denne store uforklarlige krig og hvad er det med hendes forhold til onklen o.s.v. o.s.v.

      Slet
  3. Jeg har ikke hørt om nogle af bøgerne før, men det er nok ikke så underligt, da jeg stort set aldrig kigger efter børnebøger. Men jeg må dog sige at The Fox and the Star godtnok lyder som en lille perle jeg skal have tilføjet til bog hylden engang. Dertil lyder Mr. Bliss også meget spændende. Tak for en lille øjenåbner for nogle bøger jeg aldrig selv ville have fundet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan aldrig stå for illustrerede børnebøger og flotte billedbøger. De tiltrækker mig som en magnet og gemmer tit på søde små historier, der både kan læses af børn og voksne, fordi de indeholder flere lag.

      Slet