onsdag den 16. september 2015

Sidsel Sander Mittet - Rent blod og Vildhunden og panteren.


Efter at have set de mange rosende anmeldelser af disse to første bøger i en ny ungdomsfantasy trilogi Morika: Rent blod og Vildhunden og panteren, var jeg meget nysgerrig efter at læse dem og bestilte dem hos forlaget, sammen med de to første bøger i Brødrene Ellemoses nye serie Rummets detektiver, som jeg længe har haft et godt øje til. Der gik dog ikke lang tid inden jeg blev kontaktet af forlaget Facet, som meget gavmildt tilbød at sende bøgerne uden beregning.

Lad mig starte med at sige, at jeg absolut ingen problemer har med at tilslutte mig koret af positive stemmer, der roser denne serie til skyerne. Jeg er imponeret over hvor godt historien flyder og så sikkert personerne og historien udvikler sig.

Historiens fortællere er pigen Eshri og krigerlærlingen Korau, der begge opholder sig på skoleøen Raudra i landet Morika. På Raudra bliver unge undervist fra de er 12 år og til de bliver 16. Både Eshri og Korau oplever et pludseligt stemningsskifte på øen. Der bliver begået grove verbale og fysisk overfaldt på elever af anden etnisk herkomst, samt på elever med anden seksuel orientering. Situationen tilspidses og de to må flygte fra øen sammen med nogle af deres venner, her i blandt Eshris kæreste den adelige Oryn.

De to fortællere fungere rigtig godt og man har ingen problemer med at skelne mellem de to stemmer. Det er sjovt at følge de tos meget forskellige perspektiver på historien. Jeg kunne rigtig godt lide Koraus meget mandige usentimentale og følelsesforskrækkede syn på historien. Det var desuden dejlig at læse en ungdomsserie, hvor hovedfokus for en gangs skyld er de politiske forhold og ikke teenagekærlighedens forviklinger og problemer.

Jeg er vild med forfatterens take på det klassiske fantasyplot. Jeg synes det er lykkedes for hende i flot stil at ruske op i de mange klicheer og har formået at fortælle en aktionfyldt og gennemtænkt historie, der godt nok foregår i et fantasyunivers, men som viser tankevækkende paralleller til forholdene i verden omkring os.

Forhåbentlig skal vi ikke vente alt for længe på at få den tredje og sidste bog, Blodets bånd og for min skyld kunne der godt komme flere bøger der foregår i det spændende Morika univers.

Begge bøger får 5/5 stjerner.


4 kommentarer:

  1. ÅH! Hvor er jeg dog glad for at du deler begejstringen omkring den serie!
    Den er SÅ god, og ja, der måtte meget gerne komme flere bøger i serien :D <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med hele Morika universet, det er utrolig godt gennemarbejdet og selve historien kunne jeg bare ikke slippe igen. Det bliver spændende at følge forfatteren frem over :)

      Slet
  2. Bøgerne om Morika er simpelthen så gennemførte og fede!
    Jeg har forresten også nævnt for Sebastian fra Facet, at Sidsel roligt kunne skrive et par spin-off serier. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig, det er en meget fascinerede og spændende verden. Det ville da være synd at slippe den allerede :)

      Slet