mandag den 14. september 2015

Læst og lyttet i uge 37-2015.


Der har været drøn på i ugen der er gået. Jeg har gravet kartofler op i køkkenhaven i to dage og det var dejligt at kunne lytte til lydbog samtidig. Vi har også været ramt at høststress i de sidste par uger på grund af vejret, men heldigvis fik vi høstet det sidste inden weekenden og der blev derfor tid til at hjælpe et par bekendte med at få deres høst i hus.

Jeg har fået læst to bøger og lyttet til tre. De to læste bøger var The Archived og The Unbound af Victoria Schwab, som jeg har lavet et indlæg om her.


De lyttede bøger var:

 
Erin Morgenstern - The Night Circus. Bogen er lyttet til som dansk lydbog på Mofibo. I første omgang valgte jeg den engelske udgave, men den var desværre kun på 32 minutter, så jeg måtte skifte til den danske, som var ganske udmærket.

Jeg har haft denne bog stående ulæst på hylden længe. Det var den utrolig flotte forside og de sortfarvede kanter på siderne der fangede min opmærksomhed og så er der jo altid lidt mystik og romantik forbundet med cirkuslivet.

Bogens handling centrere sig om det mystiske Night Circus, der helt uden varsel dukker op rundt omkring i verden. Det har kun åbent om natten og tilbyder magiske og mystiske shows, som man ikke kan se andre steder. Hovedpersonerne er Celia og Marcus, som er forbundet til cirkusset på en meget vital måde.

Lydbog var ikke det optimale medie for denne bog, jeg havde svært ved at følge de mange tidsskift, der var og jeg vil helt sikkert genlæse den som fysisk bog på et tidpunkt for at få det hele med.

Men jeg havde ingen problemer med at mærke historiens fortryllende, men også meget rå og dystre verden. Det er ikke en bog man skøjter let hen over, den er meget dvælende og langsom. Historien fik tid og ro til at udfolde sig, det kunne jeg rigtig godt lide, men midtvejs i bogen, følte jeg at fortællingen blev trukket unødigt i langdrag.

The Night Circus får 4/5 stjerner.


Haruki Murakami - En vild fårejagt og Dans dans dans. Bøgerne er lyttet på dansk på Mofibo. Jeg kan rigtig godt lide de danske lydbogs udgaver af Murakamis romaner, fordi oplæseren har en dejlig dyb og rolig stemme.

Disse to bøger er nummer tre og fire i forfatterens Rat-serie. De to første er novellerne Wind og Pinball, som jeg læste i sidste uge. Historien følger den samme mand i alle tre bøger. Der er som sådan ikke noget plot, hvilket gør at man sagtens kan læse dem uafhængigt af hinanden i hvilken som helst rækkefølge. Det er meget svært at redegøre for handlingen, da den er rundt omkring og lidt over det hele. Alle de typiske Murakami træk er der, musik, whisky og sex.

Jeg vil medgive at det nogle gange er noget volapyk,men jeg synes det er en spændende, stimulerende og sær gang volapyk, der på en eller anden måde fanger min interesse. Jeg kan godt lide de mange tankevækkende ting forfatteren tager op og jeg er forelsket i hans måde at fortælle en historie på. Det er nogen fascinerende og personer han skriver om og de kommer ud for ikke så lidt sære ting og sager.

Nu har jeg læst ni af Haruki Murakamis bøger og jeg oplever hele tiden, at der er krydsreferencer i dem, personer fra andre bøger der bliver nævnt i forbi farten og dukker op her og der, hvilket giver mig lyst til at læse hans bøger igen og igen, for at se om jeg kan finde et mønster.

En vild fårejagt er lyttet i forbindelse med læseudfordringen #YearOfMurakami og jeg har snydt lidt og lyttet bogen for næste måned, Dans dans dans, det synes jeg gav mest mening nu hvor bøgerne hang sammen. Lige nu har jeg følelsen af at have fået en overdosis, så en måned uden Murakami er nok en god ide.

En vild fårejagt og Dans dans dans får begge 3/5 stjerner.

8 kommentarer:

  1. The Night Circus er bare så vidunderlig og fin og eventyrlig og malerisk og FANTASTISK! Men nok så glad som jeg er for lydbøger, tror jeg heller ikke det medie er det rette for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydbøger er fantastiske, men som du skriver er det bare ikke alle bøger der egner sig til det. Det overraskede mig egentlig, hvor barsk og rå The Night Circus var, det kunne jeg rigtig godt lide :)

      Slet
  2. 'The Archieved' og 'The Unbound' vil jeg virkelig gerne læse på et tidspunkt.
    'The Night Circus' har jeg allerede stående, så den må jeg snart i gang med, for den lyder så fantastisk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan helt klart anbefale alle tre bøger, de gemmer på nogle rigtig gode læseoplevelser :)

      Slet
  3. The Night Circus er simpelten så fin. Men kan godt forstå den vil være lidt svært at følge med i som lydbog, den egner sig bedst som fysisk så man kan bladre lidt tilbage engang imellem når man har brug for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bøger hvor der er mange årstal at holde styr på er bedst at læse i fysiskbog, netop som du skriver fordi man så kan bladre frem og tilbage og læse det man ikke lige fik fat i igen :) Men ellers synes jeg lydbøger er genialt tidsfordriv :)

      Slet
  4. Jeg er ved at læse 'Nattens Cirkus' - eller det vil sige, at jeg har læst omkring 20 sider, fordi jeg simpelthen bare har så ufattelig svært ved at koncentrere mig om den, desværre.
    Jeg er nemlig ikke i tvivl om, at det er en skøn læseoplevelse - hvis bare jeg kunne tage mig sammen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er meget langsom i det og det var også derfor at jeg valgte lydbogsudgaven i første omgang, men næste gang vil jeg nu læse den i fysiskudgave :)

      Slet