onsdag den 30. september 2015

Kasper Hoff - Solbarnet.


 
Bogen er vundet på forlaget Facets facebookside, hvor der hver fredag er mulighed for at vinde spændende bøger i deres fredagsgiveaway.

Dette er en dystopisk fantasyroman, der foregår i landet Solrun, hvor hele folket arbejder hårdt for at opfylde profetien, om at det specielt udvalgte Solbarn en dag vil klatre op i Soltårnet og hente guden Sol ned fra himmelen og derefter vil alt blive godt i landet. Drengen Nimo kommer fra en lille landsby ude på landet, hvor hver dag er en kamp for at overleve, en dag kommer en eksaminator til byen og nogle tilfældigheder gør at Nimo, måske kan anses for at være det næste Solbarn, men er det det han vil.

Det er en barsk og meget mørk verden og jeg var fascineret af forfatterens beskrivelse af drengen Nimo, der er hovedpersonen i bogen.  Der er ingen skønmalerier og jeg kunne godt lide at Nimo, der  ikke har modtaget nogen form for undervisning, ikke bare flyver ind som en anden superhelt og dominere det hele, men at hans opvækst faktisk giver ham nogle begrænsninger. Jeg kan godt lide når tingene ikke bare er sorte og hvide, men at vi får lov at se flere sider af hovedpersonerne.

Historien i bogen er fortalt meget enkelt og der er et tydelig, gennemarbejdet og letforståeligt plot, som beskæftiger sig med magtens og religionens mange ansigter. Helt bestemt en velfortalt og velskreven roman for alle aldre. En af de mest overbevisende dystopiske ungdomsromaner jeg har læst i lang tid og ja, det er en fantastisk forside, der virkelig fanger bogens stemning.

Jeg var fuldstændig fanget af historien og verdenen den foregår i lige fra første side og jeg fløj lige i gennem bogen. En interessant og tankevækkende historie.

Bogen får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar