mandag den 3. august 2015

Xiaolu Guo - Jeg er Kina.

 
Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Rosenkilde & Bahnhof.

Jeg har læst rigtig meget kinesisk litteratur, men jeg har faktisk læst meget lidt om Kina i nyere tid, derfor synes jeg denne bog lød utrolig interessant.

Historien følger Iona. Hun lever et meget ensomt liv, som kinesisk oversætter i London. Hvor hun forsøger at fylde tomrummet i sit liv, med sex med tilfældige og ukendte mænd, som hun finder på barer og internettet. En dag modtager hun en masse breve og dagsbogsnoter, skrevet af Jian og Mu, der har været ungdomskærester og har boet sammen, men de er på tragiskvis blevet skilt fra hinanden. Som Iona dykker dybere ned i papirerne, bliver hun mere og mere opsat på at finde ud af hvem de er og hvor de er nu.

Romanen har mange lag og berøre både politiske og kulturelle emner. Gennem Jian og Mus historie oplever læseren Kina inden for de sidste årtier, hvor censur, fængsling og afretning af systemkritikere stadig domminere den politiske dagsorden. Gennem Jian og Mus forældre ser vi forskelle og ligheder mellem generationerne og får også den vinkel med. Der er også fokus på forskellen på at forlade sit land fordi man vil, eller det at blive tvunget væk uden mulighed for at vende tilbage og hvilke konsekvenser det har for personens psyke.

Det var interessant at læse om de dilemmaer, som en oversætter står overfor, hvor bare et enkelte ord kan ændre meget og det hårde arbejde med at finde sjælen og den rigtige mening i teksten. Mange sprog har ord og vendinger som ikke findes i andre lande, fordi de ofte er kulturelt betingede.

Lige som Iona blev jeg grebet af ønsket om at vide mere om Jian og Mu og jeg læste utålmodigt videre, for at finde ud af hvad der skete med dem. Det er en kompleks, barsk og tragisk fortælling, hvor man kommer ind bagved det nye Kina, på en spændende måde. Jeg var dog ikke vild med de dele af historien der handlede om Iona. Hun er en klar vestlig kontrast til Jian og Mu, men jeg synes hun var for forudsigelig og lidt intetsigende som person. Jeg kunne holde med og holde af Jian og Mu, men Iona kunne jeg ikke rigtig forstå.

Bogen får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar