søndag den 30. august 2015

Læst og lyttet uge 35-2015.

 
Efter et par uge med fantastisk gode læseoplevelser, har jeg denne uge stødt på nogle bøger, der ikke helt levede op til mine forventninger. Jeg har haft temmelig meget om ørene i den forløbne uge, så det er kun blevet til en læst bog, en lyttet og en jeg har måttet opgive.


Richard Flanagan - Wanting. Bogen er lyttet som lydbog hentet på Mofibo. den er oplæst af Torben Sekov, som altid gør et fantastisk godt arbejde.

Historien foregår henholdsvis i England i  1856 og Van Diemen´s Land ( Tasmanien) i 1841. I England følger vi Charles Dickens, under opsætningen af teaterstykket "The Frozen Deep", der var inspireret af Sir John Franklins mislykkede polarekspedition, hvor hele besætningen omkom. Det blev antydet ( og senere bevist), at der havde forekommet kannibalisme blandt de sidste ulykkelige overlevende. Hvilket datiden (blandt andet Charles Dickens i en meget racistisk artikel ) blankt afviste, da kannibalerne jo var "de vilde" der fandtes i  den barske koloni på den anden side af kloden. I Van Diemen´s Land følger vi aboriginal pigen Mathinnas liv, i tiden før, under og efter den skæbnesvangre polarekspedition og mens Sir John Franklin og hans kone var guvernørpar på Van Diemen´s Land.

Hele bogen drypper af sarkasme og ironi og gør tykt grin med den måde de såkaldt civiliserede, så på "de vilde" og den måde de selv opførte sig på, når de hvide drog om på den anden side af kloden, for at "frelse" de vilde fra deres ulykkelige skæbne og næsten endte med at udrydde dem i stedet.

Temaet i bogen omkring civilisation kontra oprindelige folkeslag er uhyre interessant. Men desværre var bogen alt for rodet og forvirrende. Jeg havde meget svært ved at finde rundt i de forskellige navne og i de to forskellige tider bogen foregik, da der skiftes frem og tilbage i tiden uden varsel. Det er meget muligt at lydbogen ikke var det rigtige medie til denne bog, da jeg ikke havde mulighed for at gå tilbage og læse afsnit og sætninger igen, for måske at forstå det lidt bedre.

Wanting får 1/5 stjerner.


Geraldine Brooks - Bogens folk. Bogen er fundet antikvarisk og på forsiden er en lille hilsen fra forlaget, så jeg regner med at det har været et anmeldereksemplar i sin tid.

Bogen handler om den fantastisk flotte Sarajevo Haggadah, der er en jødisk bog, der beskriver nogle jødiske ritualer i forbindelse med fejringen af påsken. Man regner med at den er mere end 600 år gammel og på mirakuløsvis har den overlevet, på trods af en meget turbulent eksistens.

I fortællingen følger vi den australske bogkonservator Hanna, der bliver hyret til at arbejde på Haggadahen og gennem de ting hun finder mellem bogens sider, en sommerfuglevinge, en plet rødvin og et kattehår, fortælles dens historie som forfatteren forestiller sig den kunne have været.

Fin og spændende historie, der gennem Haggadahens historie også fortæller jødernes fortvivlende og plagsomme forfølgelseshistorie. Historien var længe om at fange mig, men hen mod slutningen blev den helt klart meget bedre.

Bogens folk får 3/5 stjerner.


Eleanor Catton - The Luminaries. Bogen har vundet The Man Booker Prize i 2013. Den foregår på New Zealand og handlingen centrere sig om de mystiske omstændigheder omkring drabet på en eneboer og en luders mulige selvmordsforsøg.

Dette er en af de meget få bøger, hvor jeg slet ikke kan holde koncentrationen, men hele tiden oplever at mine tanker farer i alle mulige retninger, der intet har med bogens handling at gøre. Gentagende gange måtte jeg læse det samme afsnit igen og igen, men kunne stadig ikke huske hvad der stod.

Der er intet i hverken persongalleriet eller selve historien, der for alvor fangede min interesse og jeg har nu valgt efter små 200 sider, som jeg virkelig har måttet kæmpe med for at komme så langt, at stoppe læsningen.

Bogen er læst på engelsk, hvilket jeg normalt ikke har de store problemer med, men jeg oplevede at sproget i denne var meget anderledes og en del sværere end normalt, hvilket den manglende interesse for handlingen ikke hjalp på overhovedet. Plottet skulle også have noget med astrologi at gøre, men jeg nåede ikke så langt i bogen, at jeg fangede hvad det helt præcis skulle være for noget.

Selv om jeg vælger at opgive bogen for nu, tror jeg det er en bog jeg vil forsøge at vende tilbage til igen om nogle år. Men lige nu har jeg bare ikke den fornødne ro, tålmodighed og tid til den.

The Luminaries er DNFet.

2 kommentarer:

  1. Åh, en skam at 'The Luminaries' ikke kan blive færdiglæst nu. Det er sådan en fantastisk historie, men du har helt ret – det er sådan en, man skal tage sig tid til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, meget skamligt. Jeg tror også den manglende interesse kan skyldes, at jeg netop i denne måned har læst flere bøger, der foregår i kolonitiden på New Zealand og beskriver det samme sceneri, så det føles som en gentagelse. Jeg tror at lidt tid vil gøre både historien og mig selv godt :)

      Slet