søndag den 16. august 2015

Jens Evald - Kejserens bøddel

 
Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbine.

Romanen er fiktiv, men bygger på historiske personer og hændelser. Den foregår i 1864 lige efter Danmarks tab af Sønderjylland i den 2. Slesvigske Krig og følger en række forskellige personer, der af meget forskellige grunde drager ud til kolonien, New Zealand, på skibet Victory.

Bogen er utrolig hurtig at læse og sproget er enkelt og lige til. Det er en meget rå og brutal historie, der gentagende gange beskriver mennesket grusomme sider, med voldtægt, totur og kannibalisme, som jeg ikke var så begejstret for og som efterlod et meget voldsomt indtryk på mig.

Handlingen foregår under krigen mellem maorierne og kolonisterne kaldet pakehaer og jeg synes det er enormt interessant, at læse om kolonisternes forhold til de indfødte. Bogen berører også flere gange datidens europæeres tro på, at de er andre racer overlegne og denne meget absurde racevidenskab, som generelt var anerkendt i Europa på den tid, som formede de hvides syn på maorierne.

Selv om jeg synes bogens overordnede plot var interessant og især krigen mellem de indfødte og kolonisterne, som jeg ikke har hørt om før, i de par bøger jeg har læst om New Zealand hidtil, så manglede jeg noget i selve historieforløbet. Jeg synes ikke rigtig fortællingen flød og den føltes meget usammenhængende og lidt kluntet i sin udførelse. Fortællingen følger mange forskellige personer, men vi kommer aldrig helt tæt på dem. De forbliver hele bogen i gennem fjerne historiske personligheder, som vi følger i små bidder her og der.

Bogen får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar