lørdag den 1. august 2015

Opsummering: Læsetema juli 2015.

Månedens læsetema var "De anderledes læseoplevelser" og jeg havde valgt tre lidt specielle og anderledes bøger.


Jeg fik læst én af dem som var The Ghosts of Heaven af Marcus Sedgwick og det var en skøn læseoplevelse.


Jeg måtte opgive én, som var S af J.J. Abrams og Doug Dorst. Bogen er ellers utrolig flot og virkelig genial fundet på. Bogen skal ligne en gammel biblioteks bog The Ship of Theusus, skrevet af den mystiske forfatteren V.M. Straka. Biblioteksbogen står på et universitetsbibliotek, hvor to personer, Jen og Eric, udveksler noter i margin og ganske langsomt løser mysteriet om V.M. Straka, samtidig med at de lære hinanden at kende.

Ideen er genial og alle de ting der er lagt ind i bogen, avis artikler, postkort, fotos og så videre er virkelig gode til at skabe en ekstraordinær læseoplevelse. Men desværre blev jeg slet ikke fanget af historien. Hverken Jen og Erics historie og da slet slet ikke af The Ship of Theseus historien.

Jeg tror, kun jeg var et par kapitler inde i bogen, inden jeg fuldstændig opgav at læse den "trykte" tekst, fordi den var noget værre vrøvl, og besluttede mig for kun at koncentrere mig om Jen og Erics noter. Som jeg i sidste ende bare endte med at skimme, fordi jeg egentlig heller ikke synes de var særlig interessante.

Selv om det er en genial ide til en bog, så evnede forfatterne aldrig at få mig interesseret i mysteriet om V. M. Straka. De smed om sig med fremmede navne og alias, på personer der måske var Staka, men historien var bare ikke interessant nok.


Jeg valgte at gemme den sidste bog House of Leaves af Mark Z. Danielewski til mit Halloween-tema i oktober, da jeg slet ikke har lyst til at læse uhyggelige gyser historier nu midt om sommeren, men hellere vil vente med den til en kold, mørk og blæsende efterårsaften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar