onsdag den 8. juli 2015

Jennifer L. Armentrout - Lux-serien

 
Jeg har hørt rigtig meget godt om serien på Booktube og fra andre bogbloggere og jeg var meget nysgerrig efter at læse noget af forfatteren, da hendes bøger generelt har god bedømmelse på Goodreads.

På trods af, at jeg falder langt uden for målgruppen og på trods af, at jeg tidligere har haft dårlige erfaringer med bøger i New Adult-genren, som denne serie falder inden for, valgte jeg alligevel at læse bøgerne.

Serien handler om Katy, der flytter til en lille by sammen med sin mor, efter hendes far er død af kræft. I nabohuset bor den mest uforskammede unge lækre fyr, Daemon, der har en vane med at gå rundt i bar veltrænet overkrop. Selv om han er utålelig, er Katy også mærkelig nok ekstremt tiltrukket af ham og da han redder hendes liv, ved at tidsfryse den lastbil, der er ved at køre hende ned, må hun sande, at han ikke er helt normal. Han er et lys-rumvæsen.

Daemons redningsaktion har efterladt et lysmærke på hende og nu er hun tvunget til at blive i nærheden af ham, da hun kan spores af andre grupper både fra det ydrerum, men også fra jorden, der er ude efter Daemons og hans slags. Det hele fører lige lukt til menneskehedens under gang.

Hvis du er vild med seksuelle teenagefrustrationer og meget lidt handling derudover, er dette lige en serie for dig. I gennem de tre første bøger er det det hele historien handler om. Denne evindelige "han elsker mig, han elsker mig ikke" var meget skuffende, jeg havde forventet meget mere action. Det er først hen mod slutningen af fjerde bog, at der begynder at ske noget interessant med hensyn til rumvæsen-plottet, som jeg generelt synes var helt fint og egentlig ganske spændende.

Mens Katy og Daemon er tre en halv bog om at indløse deres seksuellefrustrationer, så må man sige at de i den sidste bog virkelig går til den og det er selv om verden er et stort apokalyptisk kaos og en invasion fra rummet truer med at udrydde jordens oprindelige befolkning. Det er sjældent at jeg føler trang til at rulle med øjnene, men i forbindelse med den sidste bog, var det ikke så få gange jeg simpelthen blev nødt til det.

Dette var ikke en serie for mig og fremover vil jeg aktivt prøve at holde mig fra bøger med unge fyre med vådt hår og bar overkrop på forsiden. Jeg er bare alt for gammel til den slags bøger.

Serien får 2/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Øv, hvor lyder den alligevel lidt dårlig!
    Det er ærgerligt at forfattere glemmer det egentlige plot, for at proppe en hel bunke kærlighed og seksuelle frustrationer ind i stedet for - og så især når det fylder flere bøger!

    Jeg er ellers meget glad for Armentrout, men denne serie er nok ikke lige den næste jeg anskaffer mig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Den fungerede i hvert fald ikek for mig, men vi er selvfølgelig alle forskellige :)

      Og ja, jeg synes også altid det er ærgerligt når selve plottet går tabt i pladderromatik. Jeg har ikke noget i mod at der er en kærlighedshistorie, men jeg står altså af når det er det hele handlingen centrerer sig om. Og i gen så er jeg nok bare for gammel til at sætte mig ind i teenagedramaer.

      Slet
  2. Er serien oversat til dansk, eller er den kun udgivet på engelsk?

    SvarSlet
  3. Nej, den er desværre ikke oversat endnu, men mon ikke det kommer inden længe. Jennifer L. Armentrout har efterhånden skrevet temmelig mange bøger og er en meget omtalt forfatter i den engelske bogverden :)

    SvarSlet