mandag den 27. juli 2015

Brent Weeks - Som en skygge.


Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Historien handler om den 11-årige Azoth,der er opvokset i Slummen. Slummen regeres af små pak med hver deres mere eller mindre psykopatiske ledere. For at forøge chancerne for at overleve, skal man helst være medlem af sådan et pak og stå på god fod med dets leder. Men ikke engang det kan sikre ens overlevelse.  Azoth er på kant med sin leder og derfor forsøger han med alle midler at komme væk fra pakket og i lære hos den udødelige legende Durzo Blint, der er byen ubestridt bedste snigmorder.

Wow! Denne første del af forfatterens Night Angel-serie er personificeringen af hvorfor jeg elsker at læse fantasy bøger. Der er helte og skurke og dem der er lidt af begge dele, spektakulære slåskampe, troldmænd og magi. Der er fart over feltet fra første side og hele fortællingens sceneri bliver ganske langsomt bygget op og skaber en stemning af en mørk og magisk middelalder.

Det er noget af et monster af en bog på lidt over 700 sider. Men selv om jeg synes det var lidt forvirrende med alle de meget fremmede navne i starten, blev jeg hurtigt optaget af historien der udspillede sig for mine øjne. Nuvel, den er måske meget voldelig, men det er ikke noget der udpensles unødigt. Det er mere nævnt i flæng. En hals der bliver skåret over her og en kniv i en øjenhule der. Det gør det mere tåleligt for mine sarte nerver, at der ikke dvæles ved det blodige og ulækre.

Bogen er virkelig godt skrevet. Historien bliver på intet tidspunkt langtrukken eller gentager sig selv, der er hele tiden nye informationer at holde styr på og nye plottwists. Man bliver hele tiden ført videre ind i de dunkle kringelkroge i en verden med Nattens Engel.

Er man fan af fantasy- og eventyrbøger, vil jeg helt klart anbefale denne bog som et absolut must read.

Bogen får 5/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Ja! Den bog er bare fantastisk! Jeg blev SÅ positivt overrasket over den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sad hele vejen i gennem bogen og tænkte YES!, det er på grund af bøger som denne, at jeg elsker at læse fantasy. SÅ GOD!

      Slet
  2. Jeg er selv i gang med den lige nu og jeg er også bare hooked! Weeks skriver jo fantastisk!

    SvarSlet
  3. Den er bare fantastisk og jeg kan se at det er den generelle opfattelse på de forskellige boglogge :)

    SvarSlet