søndag den 5. juli 2015

Læst og lyttet i uge 27-2015.

Jeg synes altid det er så svært, at holde styr på ugedagene når det er sommerferie og man ikke har den daglige trummerum at pejle efter. Men der er i hvert fald gået endnu en uge og jeg har været i gang med at luge og hakke i køkkenhaven, så jeg har haft rigelig tid til at lytte til lydbøger og det er blevet til hele 4 lydbøger, som alle er hentet på Mofibo, og to fysiske bøger.


De tre af lydbøgerne, er de sidste tre bøger i Artemis Fowl-serien af Eoin Colfer, som jeg har lavet et indlæg om her.

Af fysiske bøger har jeg fået læst Consequences, der er en samling af bog tre og fire i LUX-serien af Jennifer L. Armentrout og som tidligere skrevet, følger der et indlæg om hele serien senere.

Erling Jepsen - Hovedløs sommer. Det eneste jeg kendte til bogen inden jeg læste den, var at den er den eneste bog i forfatterskabet, der ikke direkte omhandler forfatterens eget liv.

Bogen handler om 14-årige Emilie, der sammen med sin lillebror og mor, flytter til et lille hus ude på landet, da forældrene skal skilles. Emilie laver meget dystre og mørke collager, blandt andet med mennesker uden hoved.

En aften vågner hendes lillebror og påstå at han har set en mand fra hendes collage stå og kigge ind ad vinduet. Umiddelbart derefter dukker en ung mand ved navn Anders op i deres have. Han har boet i huset som barn, men måtte flytte derfra, da begge hans forældre forsvandt. Emilie føler sig tiltrukket af Anders, men efter han er kommet begynder der at ske sære ting og sager, både i huset og ude i haven.

Jeg synes bogen startede rigtig godt. Der er en mørk og gotisk stemning og de mange små ubetydelige ting der sker, øgede til spændingen og uhyggen. Jeg kunne godt lide at det foregår i en almindelig dansk familie og at man sidder med fornemmelsen af, at det sagtens kunne ske i virkeligheden.

Jo længere jeg kom ind i bogen kunne jeg ikke bestemme mig for, om det er forældrenes chokerende behandling af Emilie eller om det var de udefrakommende ting, der var de mest uhyggelige. Men midt i bogen var det lige som om der skete et skift og tingene blev simpelthen for mærkelige og surrealistiske for mig. Jeg synes ikke længere det var uhyggeligt, men bare meget underligt og ulækkert og jeg døjede med at følge hvor forfatteren ville hen med historien.

Hovedløs sommer får 2/5 stjerner.

Graeme Simsion - Projekt Rosie. Jeg startede med at lytte til den danske lydbogsudgave, men fandt at oplæseren havde en meget uinteressant og monoton stemme, så jeg skiftede til den engelskeudgave. Romanen foregår i Australien, hvor forfatteren også kommer fra og derfor passede det så fint, at den engelske oplæser havde australsk accent.

Bogens hovedperson er professor i genetik, Don Tilman. Han er ikke helt almindelige, hvilket man finder ud af i løbet af ganske kort tid. Hele hans dagligdag er planlagt og skemalagt ned til mindste detalje og han har meget svært ved at begå sig socialt og bevæger sig et sted i det autistiskespektrum. En ældre dame, som han besøger, har sagt at hun tror han vil blive en rigtig god ægtemand og han sætter derfor en meget videnskabelig jagt ind på at finde den optimale livsledsager.

Don Tilman er en sjov og forfriskende anderledes hovedperson. Det er både komisk, og ikke så lidt tankevækkende, at følge ham i hans bestræbelser på, at finde rundt i de uskrevne regler der findes i sociale sammenhænge og som ikke falder ham naturligt. Han er brutalt ærlig, da han ikke har noget filter i omgang med andre mennesker og det skaber også nogle sjove situationer.

Det er en meget sød lille kærlighedshistorie, men hvis man har bare en lille smule indsigt i hvordan autisme og Aspergers syndrom virker, så bevæger slutningen af bogen så milevidt fra hvad der kan lade sig gøre, og det bliver desværre en gang urealistisk sødsuppe.

Projekt Rosie får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar