mandag den 22. juni 2015

Bøger læst og lyttet i uge 25-2015.

 
I ugen der er gået har jeg lyttet til 3 lydbøger, alle fra Mofibo og fået afsluttet én fysisk bog. Den første lydbog var den tredje bog i Mette Finderups "Den grønne ø"-serien, som er en rigtig fin serie, der foregår i vikingetiden og som har den mest øretæveindbydende hovedperson, jeg længe har læst om. De tre første bøger kan der læses mere om her.

På lydbogs fronten er jeg yder mere gået i gang med Eoin Colfers "Artemis Fowl"-serie, som består af 8 bøger og jeg har fået genlyttet de to første bøger i serien. Et samlet indlæg om serien følger senere, når jeg har lyttet dem alle.

Af fysiske bøger er jeg gået i gang med Jennifer L. Armentrouts "Lux"-serie. Handlingen er måske en anelse repetitiv, men den er helt bestem også underholdende og sjov.

Den fysiske bog jeg har læst i uge 25 er:

Charlie Lovett - First impressions, a Novel of Old Books, Young Love, and Jane Austen.

Bogen handler om den unge Sophia, der elsker gamle bøger og især er hun stor Jane Austen entusiast. Efter at have arbejdet i et antikvariat i London i ganske kort tid, modtager hun to forespørgsler på den samme lille ukendte bog, fra to forskellige kunder.

Den ene kunde er den flotte og charmerende Winston, som tager Sophie med storm og den anden, den ubehagelige Smedley, der lige frem truer Sophie på livet. Den lille bog de to herrer efterspørger kan skabe skandale i forbindelse med Jane Austens forfatterskab og nu skal Sophie forsøge at finde hoved og hale i det hele.

Handlingen skifter mellem at foregå i nutiden og på Jane Austens tid og jeg synes forfatteren ramte de to forskellige tidsperioders sprog rigtig fint. Det er en sød og fin historie, der handler om forskellige former for kærlighed. Kærlighed kontra begær, kærlighed mellem sjælevenner og ikke mindst kærlighed til bøgerne.

Plottet var godt fundet på, men slutningen blev efter min mening for meget Agatha Christie og for lidt Jane Austen. Men jeg var fint underholdt hele vejen i gennem og der var rigtig mange genkendelige citater fra Jane Austens bøger. Jeg kender ikke noget som helst til Jane Austens liv, men delene om hendes liv skulle være baseret på lige dele fantasi og lige dele historiske facts.

First Impressions får 3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om 'Lux'! Jeg har kigget på den et par gange, men der har altid været noget andet, der lige virkede mere spændende..

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er jeg næsten færdig med Onyx og jeg synes stadig de er underholdende, men efter min mening langt fra at være must-read bøger.

      Slet
  2. Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, der synes, at Gyrith er irriterende :D
    Hun kommer dog på ingen måde på højde med Mira fra Josefine Ottesens bøger, som jeg virkelig, virkelig ikke kan fordrage!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, det bemærkede jeg slet ikke da jeg læste Krystalhjerte, men nu du nævner det, så var hun da lidt irriterende.

      Slet