mandag den 8. juni 2015

Bøger læst i uge 23-2015.

 
Jeg er godt i gang med månedens læsetema, som er serier. Jeg har læst de to første bøger i Malorie Blackmans "Noughts & Crosses"-tetralogi og der vil komme et samlet indlæg, når jeg har fået læst alle fire bøger.

Derudover er jeg i gang med at lytte til "Madame Bovery" af Gustave Flaubert, som jeg læser i forbindelse med en Read-a-long, som Bente fra bogbloggen Trolderier står for under #junimedbovery.

Udover de bøger der er nævnt nedenfor, har jeg også fået læst "Jordemoderen" af den finske forfatter Katja Kettu, det var en blandet fornøjelse og den kan der læses om her:

Gaby Morgan - Poems from the Second World War. I denne utrolig smukke lille bog har forfatteren samlet digte skrevet af forskellige mennesker under Anden Verdenskrig.

Desværre sagde digtsamlingen mig ikke meget. Der var et par enkelte af digtene som jeg synes om. Blandt andet var der et enkelt digt om atombomberne i Japan, som jeg synes var meget stærkt. Men ellers gav resten af digtene ingen mening for mig.

Jeg synes, jeg manglede viden om i hvilken situation de enkelte digte var skrevet og af hvem for at kunne sætte mig ordentlig ind i meningen. Jeg kunne sætte mig ned og Google alle navne, men det havde lige som været oplagt at det stod i digtsamlingen.

Poems from the Second World War får 2/5 stjerner.

Richard Adams - Watership Down. Bogen er LæseKlubbens valg af bog til juni måned. Det er en klassiker som jeg har haft lyst til at læse i mange år.

Den handler om kaninerne Hazel og Femmer. Femmer får tit uforklarlige forudanelser og da han en dag ser en stor fare i fremtiden og mærker at de skal væk fra kolonien, samler Hazel en håndfuld kaniner og drager ud for at grundlægge en ny koloni. De møder mange farer og genvordigheder på deres vej.

Jeg startede med at læse bogen, men valgte at skifte til den danske lydbogsudgave jeg fandt på Mofibo, da jeg kom i tidsnød. Jeg havde lidt svært ved at komme ind i bogen og det føltes lidt mærkeligt at følge handlingen fra kaniners synsvinkler. Oplæseren til lydbogen, var også meget langsom og jeg benyttede mig igen af den dejlige mulighed for at sætte hastigheden op.

Historien om kaninerne er blevet til på lange køreture forfatteren havde med sine børn og er så senere efter utallige opfordringer fra børnene, familie og venner, blevet nedskreven og forsøgt udgivet, men han fik mange afslag til at starte med. Da forfatteren endelig fandt et forlag der ville udgive bogen, blev den en øjebliklig succes og den er nu gået hen og blevet en klassiker.

Jeg endte med at synes at det er en rigtig hyggelig og sød historie. Hvis jeg havde haft bogen i dansk udgave, tror jeg godt jeg kunne finde på at læse den højt for børnene, jeg er sikker på at de ville synes om de små kaniners eventyr.

Watership Down får 4/5 stjerner.

Haruki Murakami - Den farveløse Tsukuru Tazakis pilgrimsår. Bogen er lyttet til som lydbog på Mofibo i forbindelse med #YearOfMurakami læseudfordringen. Udfordringen kan der læses om her. Titlerne på det næste halve års Murakami bøger er endnu ikke blevet offentliggjort og jeg glæder  mig til, forhåbentlig snart, at se hvilke det bliver.

Bogen handler om Tsukuru Tazaki, der i sin skoletid var en del af et uadskilleligt femkløver af venner, der bestod af tre drenge og to piger. Men lige pludselig, fra den ene dag til den anden slog vennerne hånden af ham og har ikke talt til ham siden. Nu 16 år efter bruddet, er han et sted i livet hvor han er delvis er kommet over det og hans veninde Sara opfordrer ham til at opsøge vennerne og få klarhed over, hvad der egentlig skete dengang, for endelig at kunne lægge det bag sig og komme videre i livet.

Jeg synes denne bog var meget anderledes end de tidligere bøger jeg har læst af Murakami, selv om den har hans tydelige fingeraftryk. Der var knapt så mange skøre og uforudsigelige ting og på den måde virkede den meget afdæmpet, men med lige så mange underfundigheder og skarpsindigheder, som de andre bøger.

Bogen kunne være et godt sted at starte på Haruki Murakamis forfatterskab.

Den farveløse Tsukuru Tazakis pilgrimsår får 4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig meget til at læse din samlede anmeldelse af tetralogien - jeg overvejer, om jeg skal læse den på et tidspunkt. Og Kaninbjerget er en dejlig bog. Jeg læste den som barn og genlæste den så for et par år siden. Jeg var positivt overrasket over, hvor meget bogen stadig har at byde på, selvom man (jeg) er blevet voksen :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, altid det er svært at bedømme én bog i en serie eller trilogi. Jeg synes det er nemmere når jeg har læst hele serien og oplevet dem som en helhed. Endnu har jeg ingen ide om hvor "Noughts & Crosses" vil ende og det kan jeg faktisk rigtig godt lide. Den skal den have den på ingen måde forudsigelig og der er INGEN kærlighedstrekant! Det er næsten en anbefaling i sig selv ;)

      Slet
  2. Watership Down var en af mine yndlings bøger som barn. Tsukuru kastede jeg mig frådende over så snart den blev udgivet og var helt vild med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er dette den tredje af hans romaner jeg har læst, samt hans trilogi og jeg begynder at synes de er lidt ensformige, men det er måske bare fordi jeg har ramt ned i de bøger der ligner hinanden. Jeg glæder mig i hver fald til at finde ud af hvilke seks af hans bøger det næste halve år af #YearofMurakami byder på.

      Slet