fredag den 22. maj 2015

Lauren Oliver - Delirium Trilogien

 
Denne trilogi består af bøgerne Delirium, Pandæmonium og Requiem. Der er også udgivet tre noveller, der har forbindelse til trilogien, som jeg ikke har læst.

Historien foregår i et dystopisk USA, hvor kærlighed, eller også kaldet amor deliria nervosa, anses for at være den farligste af alle sygdomme. Kærlighed og følelser gør folk ustabile og får dem til at gøre overilede og farlige ting. Derfor skal alle have foretaget en operation i hjernen, omkring den tid de fylder 18 år, for at kurere denne farlige sygdom. Operationen gør menneskerne følelseskolde og ude af stand til at vise empati og udvise sympati for andre.

Det er ikke alle operationer der er vellykkede. Lenas mor blev opereret fire gange inden hun begik selvmord. Lena gør sig nu ekstra umage med at bevise for omverdenen, at hendes mor ikke har smittet hende. Men kort tid inden hun skal kureres, forelsker hun sig i en ung mand, som giver hende et nyt syn på hvad kærlighed og frihed er.

Plottet minder utrolig meget om mange andre dystopiske YA-bøger jeg har læst og jeg fandt, at den første bog "Delirium" var en anelse kedelig, men der kom lidt mere fart på handlingen i bog nummer to og tre. Jeg synes trilogien, på grund af den uovertrufne skrivestil og den fantastiske world-building, hæver sig en anelse op over mængden. Jeg læste de to første bøger på dansk og den sidste på engelsk og jeg synes ikke der var sønderlig forskel på sproget i oversættelserne eller den på originalsproget, det er rigtig godt og flydende sprog.

For dem der hader kærlighedstrekanter i YA, så kan jeg berolige med at den ikke er særlig dominerende og er holdt på et, efter min  mening, diskret og acceptabel niveau. Jeg synes dog at slutningen efterlod lige vel mange løse ender.

Noget der virkelig irriterede mig, og som var mest markant i de to første bøger, er alle de overdrevent mange gange hovedpersonen får kvalme eller har det som om hun skal kaste op. Det er stort set lige godt hvad hun laver, så har hun det, som om hun skal kaste op. Det føltes underligt og meget overflødigt, at nævne det så mange gange. Jeg kom faktisk til at tænke på, at det ville være et ret godt drinking game, at tage et shot hver gang.

God trilogi men jeg er ikke blæst helt bagover af den.

Trilogien får 3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Af en eller anden grund synes jeg det lyder som om den her serie minder helt vildt meget som Scott Westerfelds Uglies-serie. Der er det godt nok en operation for at gøre folk smukkere, men også her møder hovedpersonen en fyr der får hende til at få et nyt syn på skønhed. Kan se på Goodreads du også har læst Uglies. Synes du de minder om hinanden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde helt glemt Uglies, men nu du nævner det så minder de ret meget om hinanden. Den lignede også meget Matched-trilogien af Ally Condie ( som jeg dog aldrig har fået læst færdig, fordi jeg synes den var alt for ringe ) og Legend-trilogien Marie Lu ( som jeg heller ikke er vild med).

      Slet
  2. Åh, denne serie er én af dem jeg aldrig fik afsluttet fordi oversættelsen stoppede. Og den var ikke god nok til at jeg gad skifte sprog åbenbart. Jeg har dog flere gange overvejet om jeg skulle prøve at spoile slutningen for mig selv, så jeg i det mindste ved hvad den slutter med. Jeg overvejer det samme med House of Nights som jeg bare ikke gider spilde mere tid på, men stadig er stædig nok til lige at ville have det sidste ord i slutningen. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Den eneste grund til at jeg fik afsluttet serien, er at jeg havde alle tre og at de er utrolig velskrevne. Men jeg føler eller ikke jeg ville have gået glip af noget hvis jeg ikke havde læst dem.

      Jeg kom til bog nummer 7 eller 8, tror jeg, i House of Nights. Det er en af de serier, der sagtens bare kunne komprimeres til trilogi og alligevel ville man få hele handlingen med. Jeg tror aldrig, jeg har læst nogen serie med så dårligt og plat et sprog, Heldigvis blev det da lidt bedre hen ad vejen. Men jeg får heller aldrig læst de sidste. Jeg kan ikke en gang mønstre nogen nysgerrighed efter at vide hvordan serien slutter.

      Slet