søndag den 17. maj 2015

Haruki Murakami - 1Q84-trilogien.

 
Bøgerne er købt for en del år siden og jeg læste dem første gang i 2013, hvor de også var på min liste over de bedste bøger jeg havde læst det år. I forbindelse med #YearOfMurakami har jeg for nemheds skyld, valgt at genopleve bøgerne som lydbøger, denne gang. Lydbogsudgaverne har jeg hentet gratis på e-reolen og det var helt i gennem en god oplevelse at lytte til dem.

Historien fortælles fra to synsvinkler og handler skiftevis om Aomama og Tengo. Tengo og Aomame har en gang gået i skole sammen og har begge gemt mindet om den anden i deres hjerter, men de har ikke set hinanden siden skoleårene. Aomama, er kampsportstræner og seriemorder og Tengo er matematiklærer og manuskriptlæser for et lille forlag. Aomame ender i en parallel virkelighed, med to måner, via en redningstrappe på en motorvej og Tengo ender i samme verden, da han bliver ghostwriter for den unge smukke og meget sære Fuka-Eri, der har forbindelse til den religiøse sekt Sakegake. I sidste bog tilføjes endnu en synsvinkel, nemlig privat detektiven og særlingen Ushikawa.

Trilogien er selvfølgelig meget mere kompleks end det lille referat over for og dermed også helt i tråd med de andre bøger jeg har læst af Murakami. Der sker sære ting og sager og vi bliver præsenteret for en alternativ verden, der løber parallelt med vores verden og som krydser hinanden i løbet af bogen. Nu har jeg ikke læst så meget af Murakami endnu, men denne trilogi virker til at være en af de mere alment og lettilgængelige af hans bøger.

Der er mange litterære referencer i bogen blandt andet nævnes Fjodor Dostojevskij flere gange og hele trilogien skulle eftersigende være skrevet som en hyldest til George Orwells klassiske dystopiske roman 1984, som er nævnt mange gange i løbet af bogen. Titlen 1Q84 henviser både til Orwells roman og spiller også på den japanske måde at udtale tallet ni på "kyu".

Det jeg godt kan lide ved trilogien er kærlighedshistorien. Første gang jeg læste den var jeg ikke helt sikker på, hvordan det hele skulle ende, da japansk litteratur ikke har samme tradition for happy endings, som den vestlige litteratur. Denne gang kendte jeg udfaldet på forhånd og kunne koncentrere mig mere om at nyde historien. Jeg er stor fan af slutningen.

Trilogien 1Q84 får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar