søndag den 24. maj 2015

Bøger læst i uge 21-2015.

Normalt skriver jeg ikke om film jeg har set, men lørdag aften var jeg i biografen i Hjørring og se Thomas Vinterbergs flotte filmatisering af Thomas Hardys kærlighedsroman fra 1874 "Far from the Madding Crowd" som jeg læste som Read-A-Long, sammen med et par andre bogbloggere for en måneds tid siden. Filmen er utrolig smuk og sanselig, den levede helt op til bogen og jeg fristes næsten til at sige at filmen var en bedre helhedsoplevelse. Smuk film! jeg kan anbefale alle at se den.


Udover de bøger der er nævnt i dette indlæg har jeg også læst Lotte Dalgaards spændingsroman "Det svageste led"  og Lauren Olivers Delirium-trilogi.

Jonathan Tropper - Syv satans lange dage. Bogen er købt sidste år i Bog & Idé Brønderslev.

Den handler om Judd Foxmann, hvis ægteskab er gået i opløsning efter han fandt konen i seng med hans chef. Som om det ikke var nok, er hans far død og hans sidste ønske var at familien skal side Shiva. Shiva er en jødisk tradition i forbindelse med dødsfald, hvor familien sidder syv hele dage på lave skamler eller på gulvet og modtager gæster, der ønsker at vise deres respekt til den døde og dennes familie.

Det bliver nogle meget begivenhedsrige syv dage. Da alle i familien både Judd, hans tre søskende og ikke mindst deres mor har skeletter, der vælter ud af skabene.

Bogen er fortalt i et let og flydende sprog. Intet er helligt og der kommer mange groteske situationer frem i lyset, situationer som vi  nok alle i en eller anden form kan nikke genkendende til. Jeg fik undervejs stor sympati for Judd og hans meget dysfunktionelle familie, for selv om historien er sjov er det også en meget rå fortælling, der sætter fokus på relationer mellem mennesker og familiemedlemmernes indbyrdes forhold.

Jeg var rigtig godt underholdt og jeg grinede højt flere gange. Forfatteren går lige til stregen og det grænser nogle gange til det platte, men det er altså også sjov med den form for humor en gang i mellem.

Syv satans lange dage får 4/5 stjerner.

Morten Vestergaard - Pigen fra Auschwitz.  Jeg har både lyttet til lydbogen på Mofibo og læst den i fysisk eksemplar, som jeg købte på bogudsalg for nogle år siden.

Det er den autentiske fortælling om Arlette Lévy Andersen, der i 1944 under Anden Verdenskrig havnede i koncentrationslejren Auschwitz. Hun er også en af de få der overlevede og kunne vende tilbage til det normale hverdag efter krigen var slut, men ikke uden ar på krop og sjæl.

Senere i livet blev hun gift med en dansk mand og flyttede i 1952 til Danmark, hvor hun har holdt mange foredrag om sin tid i koncentrationslejren, rundt omkring på skoler og gymnasier.

Jeg må sige jeg var en anelse skuffet over denne bog. Det er et meget vigtig budskab og en meget vigtig øjenvidneberetning, fra en tid vi ikke må glemme. Men der var meget lidt Arlette i bogen, der i bund og grund var en opsummering af krigens gang og Auschwitz historie og henvisninger til andre der har været i Auschwitz og som har skrevet om det. Det er helt klart også meget vigtig, men jeg havde forventet en mere personlig historie.

Om bogen er skrevet til et yngre publikum ved jeg ikke, men jeg synes sproget var meget mangelfuldt. Jeg startede med at lytte til bogen som lydbog, men valgte skifte til bogudgaven, da den bare ikke hang fast i hukommelsen som lydbog.

Pigen fra Auschwitz får 3/5 stjerner.

Lois Lowry - Number the Stars. Historien er rettet mod børn på mellemskoletrinnet i folkeskolen.

Bogen bygger på overleveringer og  arkiver om redningsaktionerne med fiskekuttere over Øresund til Sverige med jødiske flygtninge. Historien er fortalt fra den 10-årige Annemaries synspunkt. Den fortæller om hvordan hendes familie hjalp deres jødiske naboer og venner med at flygte over Sundet til Sverige.

Det er en fortælling om en vigtig del af Danmarks krigshistorie, som redde over 7000 danske jøder fra at blive sendt direkte i døden i koncentrationslejrene. Det var en barsk og meget farlige aktioner, der kostede menneskeliv. Det var modige folk, der udførte dem og de trodsede store farer for at hjælpe andre. Det er mindeværdigt og noget der kræver hyldest og respekt.

Men desværre synes jeg, at bogen blev for amerikansk, for eventyragtig og glorificerende. Essensen af historien var god nok, men havde det ikke været for de danske person- og stednavne kunne den have foregået hvor som helst. Der var også utrolig mange trykfejl i min udgave og det irriterede mig grænseløst, at forlaget ikke har gjort sig mere umage, når det nu er en bog, der har vundet utallige litteraturpriser.

Selv om jeg ikke brød mig så meget om fortællerstilen, satte bogen alligevel nogle tanker i gang hos mig, omkring hvad vi ville gøre hvis det skete igen. Ville vi stadig risikere vores eget liv for at redde andre på samme måde i dag, eller er vi blevet mere egoistiske over tiden?

Number the Stars får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan også anbefale filmatiseringen af Troppers bog, som har den engelske titel "This is were i leave you". Den er også meget underholdende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den filmatisering har jeg også hørt meget godt om. Jeg har læst bogen sammen med min Læsegruppe og i aften når vi mødes for at diskutere bogen, er det også planlagt at vi skal se filmen. Det bliver så hyggeligt :)

      Slet