mandag den 4. maj 2015

Bøger læst i uge 18-2015.


Så er det tid til den ugentlige opsummering over bøger jeg fik læst i uge 18. Den første bog jeg fik læst, var den meget medrivende "Fødselsdagsgaven" af Sue Monk Kidd. Derudover har jeg læst to bøger, af meget forskellig karakter.

Jesse Andrews - Me and Earl and the Dying Girl. Jeg faldt for bogen på grund af den farverige og indbydende forside.

Bogen skal forestille at være skrevet af Greg, der går i high School. Han bliver nærmest tvunget af sin mor til at blive venner med Rachel, der er syg af leukæmi. Gennem bogen fortæller han om, hvordan han og hans bedste ven Earl forsøger at muntre Rachel op. Greg og Earl er amatør filmentusiaster og noget af bogen er skrevet som et filmmanuskript.

Teksten er skrevet i en peppy og humoristisk tone og jeg synes ganske enkelt det blev for meget. Jeg kunne langt hen ad vejen forstå ideen med bogen. Den måde Greg er uhøflig og egoistisk, en opførsel der egentlig dækker over, at han dybt nede holder af Rachel og er meget påvirket af hendes sygdom. Men det blev for meget og for irriterende i længden og jeg ved slet ikke hvad forfatteren prøvede at fortælle med Gregs venskab med Earl, der var utrolig bizart.

Romanen er ikke ret lang og meget nem at læse, men jeg havde rigtig svært ved at kæmpe mig i gennem den. Jeg hadede den på ingen måde, men dens stil og indhold var bare ikke lige mig.

Me and Earl and the Dying Girl får 2/5 stjerner.

Clara Kramer - Claras krig. Jeg har fået anbefalet bogen utallige gange og skyndte mig at købe den, da jeg faldt over den på dette års bogudsalg.

Bogene er baseret på den 15-årige polske jøde, Claras, dagbogsnotater. Det er beretningen om 18 måneders helvede i et skjul, gravet ud under familien Bechs hus. Clara, hendes søster og forældre deler den sparsomme plads med op til 14 andre jøder og er helt og aldeles prisgivet, den fordrukne og ustabile hr. Bech, der er volkdeutscher, altså etnisk tysker.

Dette er en af de mange rædselsberetninger fra anden verdenskrig, der sætter ord på den uhyre situation jøderne befandt sig i under nazismen. Gentagende gange i løbet af de 18 måneder ser Clara døden i øjnene og alligevel virker alle i kælderen helt afklarede med døden og deres situation. Det skær i hjertet når man læser om den 4-årige Zosia, der lære at sidde ubevægeligt i flere timer ad gangen og græde lydløst, for ikke at afsløre dem i deres skjul, når der færdes tyskere, ja lige frem SS-officerer i huset over dem.

Det er en meget barsk og historisk vigtig bog, som alle bør læse!

Claras krig får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg må indrømme, at 'Claras krig' rørte mig langt mere end den mere berømte 'Anne Franks dagbog'. Førstnævnte er meget barsk og gav et skræmmende indblik i den situation, en lang række jøder levede i for at klare sig igennem krigen.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så mange år siden at jeg har læst Anna Franks Dagbog, at jeg intet kan huske fra den. Jeg ville gerne læse den igen her i maj og mener bestemt, at jeg har den i min bogsamling, men jeg har ikke kunnet finde den, så det må blive en anden gang :)

      Slet