søndag den 17. maj 2015

Anne C. Voorhoeve - Liverpool Street

Liverpool StreetBogen er købt for et par år siden hos Betty Mogensens Boghandel i Hjørring.

Historien starter i 1939  i Berlin og følger den 10-årige Franziska, kaldet Ziska. Hun er jøde, men har ingen ide om hvad jødedommen er, da forældrene bekender sig til kristendommen. Da nazisterne for alvor får vind i sejlene, begynder jorden at brænde under familien og de forsøger med alle midler at flygte, men forgæves.

Da der åbner sig en mulighed for Franziska for at komme med tusindvis af andre jødiske børn til England, tager Ziskas mor chancen og sender hendes af sted. Hendes plejefamilie dukker aldrig op og Ziska ender på et børnehjem, men kommer senere til den ortodoks jødiske familie the Sherpards.

Det tog lang tid for mig at blive fanget af historien, jeg synes den var lidt rodet i starten og jeg skulle et godt stykke ind før jeg begyndte at syntes om fortællingen. Men så skete det bare, på et tidspunkt blev jeg ramt af denne meget følelsesladede historie, der handler om relationer mellem mennesker og de barske dilemmaer familier blev stillet over for i krigstid, og jeg kunne ikke slippe historien igen. Her flere dage efter jeg har læst den, rumestere, den stadig i mit hoved.

Jeg kom i den grad til at holde af Franziska og de modstridende følelser hun oplever. Hun er vred på sin mor og føler sig afvist af hendes. Hun har samtidig også dårlig samvittighed over for moderen, da hun begynder at holde af sin nye familie og over for veninden Rebekka, der stadig lever i fare i Tyskland, mens hun har det godt og lever trygt i London.

Forfatteren fik sat fingeren på så mange problemstillinger og uretfærdigheder. Blandt andet begyndte England at internere jøder og nogle blev sendt tilbage til Tyskland, fordi de blev anset for at være fjender på trods af at de var forfulgte i deres hjemland. For ingen kunne eller ville tro på de grusomheder nazisterne udsatte jøderne for.

Det er en velskreven roman, der har sine fejl og mangler, men historien ramte mig så dybt, at jeg helt kan se bort fra de små skønhedsfejl og det er en bog, som jeg helt sikkert vil anbefale alle at læse.

Liverpool Street får 5/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en meget fængende og hjerte rørende roman. Er det en historisk roman? Uanset, så må den vist på min to-read-liste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den ramte i hvert fald noget i mig. Jeg synes den viser krigen fra mange vinkler, som man normalt ikke tænker på. Det er fiktion, men baseret på virkelige hændelser.

      Slet