onsdag den 29. april 2015

Sue Monk Kidd - Fødselsdagsgaven.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal.

Historien foregår i sydstaten South Carolina i 1800-tallet og følger Sarah Grimké, der er datter af en velhavende dommer og plantageejer. Da hun er helt lille overværer hun en slavekvinde blive pisket og det sætter dybe spor i hendes bevidsthed.  I 11 års fødselsdagsgave får hun sin egen husslave, den 10- årige negerpige kaldet Håndfuld, der er historiens anden fortæller. Håndfuld er født og opvokset som slave hos familien Grimké og bor sammen med sin mauma, som hun er tæt knyttet til.

Håndfuld er en fiktiv person, men Sarah Gimké har virkelig levet og er en historisk personlighed. Hun var på mange områder en markant forgangskvinde, der både var aktiv i bevægelsen for slaveriets afskaffelse og i kampen for kvinders ligestilling og det var ikke en helt ufarlig cocktail, når undertrykkerne af både slaver og kvinder er mænd, der er uvillige til at afgive deres privileger.

Bogen er nem at læse og jeg blev hurtig fanget ind af historien om de to kvinder, der på hver deres måde kæmper for deres frihed. Sarah kæmper for at få lov til et liv på lige fod med mændene og Håndfuld kæmper for at blive anerkendt som et frit og selvtænkende menneske, med samme rettigheder som de hvide.

De to fortællervinkler fungerer rigtig godt. Jeg synes der var flere følelser og mere dybde i afsnittene om Håndfuld. Men jeg forestiller mig, det er fordi forfatteren er bundet af, at skullet forholde sig til de historieske facts hun har haft, når det kom til Sarah Grimké.

Jeg var fint underholdt og synes det var både en medrivende og lærerig historie. Jeg har aldrig tænkt på slaveriet i et feministisk lys. Dog følte jeg at den var lige vel rosenrød og jeg synes slet ikke forfatteren fik skildret hvor barskt og hårdt livet som slave var. Håndfuld er trods alt en af de mere privilegerede slaver, så selv om hendes liv ikke er helt nemt, var der nok flere sorte på den tid, der havde det meget hårdere end der her bliver fortalt om.

Rigtig god bog, der helt klart kan anbefales.

Fødselsdagsgaven får 4/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar