søndag den 12. april 2015

Bøger læst i uge 15-2015.


I denne uge har jeg afsluttet fem bøger. Kun en af dem var en lydbog, da min elskede iPod pludselig gik helt død og jeg fandt ud af, hvor trist det egentlig er at ordne vasketøj og støvsuge uden en god historie i ørene. Den er heldigvis fikset nu, så jeg igen kan lytte lydbøger.

Det sker ikke ret tit, men i ugen der er gået har jeg måttet opgive "The Looking Glass Wars"- trilogien efter at have læst den første bog ( som ikke er med på billedet), og jeg har lavet et separat indlæg om hvorfor.

Eva Baronsky - Hr. Mozart vågner op. Bogen er læst og diskuteret sammen med LæseKlubben.

Jeg må blankt indrømme, at jeg havde meget lave forventninger til denne bog. Det var overhovedet ikke en bog der tiltalte mig og jeg synes at handlingen lød en anelse for fjollet. Derfor lagde jeg i sidste uge, stærkt ud med den overspringshandling, at læse en anden bog om Mozart.

Bogen følger Mozart der under en åreladning på sin dødsdag d. 5 december 1791 falder hen og da han kommer til sig selv, befinder han sig i nutidens Wien. Nu følger vi hvordan han lære den nye tid at kende og hvordan han både føler sig ensom, men også lader sig inspirere af den nye tid og dens musik.

Jeg blev meget positivt overrasket, da jeg begyndte at læse bogen. Tonen er humoristisk og sproget veksler mellem Mozarts gammeldags og meget belevne sprog, fyldt med tidligere tiders tiltale etiketter og høfligheder, og nutidens sprog. Det virkede faktisk meget troværdigt den måde forfatteren skildrede Mozarts møde med de moderne tider.

Musik fylder rigtig meget i romanen. Hele historien er bygget op om de forskellige dele i Mozarts sidste ufuldstændige komposition Requiem og han ser musik i alt, et hjerteslag, fuglesang eller i det lys gadelygterne kaster, når man passerer dem i bil om aftnen. Det var faktisk meget smukt beskrevet og giver et godt bud på hvordan Mozarts hjerne kunne have fungeret. En anden ting jeg også godt kunne lide var beskrivelsen af det her distræte geni, hvem penge ikke siger det store og som ikke kan overholde tider og aftaler.

Det var en interessant og humoristisk historie, der tog læseren med på et tankeeksperiment, der på mange måder overraskede mig.

Hr. Mozart vågner op får 3/5 stjerner.

Lewis Carroll - Alice i Eventyrland. Jeg har ikke tidligere læst hele historien, men det viste sig at jeg alligevel kendte meget af handlingen og mange af personerne, da det er en klassiker der ofte refereres til i bøger og film.

Det er en meget skør og bizar historie, der består af små korte handlingsforløb, som det godt kan være svært at få til at give mening og forfatteren leger helt sikkert med logisk ræsonnement kontra det glade vanvid.  Mange af figurerne i historien skulle være karikaturer af venner og bekendte af forfatteren samt enkelte historiske figurer fra den tid.

Jeg var ikke overvældende begejstret. Historien gav mig ikke den fantastiske læseoplevelse jeg havde håbet på. På den anden side havde jeg heller ikke nogen udtalte aversioner imod fortællingen og lod mig velvilligt føre med på Alices skøre rejse i Eventyrlandet blandt sære talende dyr.

Udgaven jeg har er fra Carlsens flot illustrerede børnebogsklassiker og det bidrog helt sikkert positivt til læseoplevelsen, at have fornøjelse af Robert Ingpens flotte tegninger. Salvador Dali har også lavet nogle rigtig interessante illustrationer til eventyret, som er meget i tråd med historiens bizarre stemning.

Alice i Eventyrland får 3/5 stjerner.

Kenneth Bøgh Andersen- Djævlens lærling. Bogen lyttet til som lydbog, oplæst af forfatteren selv, henter på E-reolen og er første del af forfatterens serie "Den store djævlekrig". Jeg har fået anbefalet bogen fra flere sider blandt andet Kathrine fra bloggen "Bøger på tværs" og Katja fra bloggen "Cautiouse".

Historien følger drengen Filip, der er lige så god som dagen er lang, han lyver aldrig og gør altid det rigtige. Da han omkommer ved en ulykke, ryger han lige lukt i Helvede. Her bliver han modtaget af Djævlen som dennes arvtager, men der går dog ikke længe, inden Djævlen opdager at det er en fejl og at Filip ikke var den dreng han oprindelig havde udset sig til at overtage sin trone.

Forfatteren har en helt forrygende humor der flere gange fik mig til at grine højt, fordi hans beskrivelser af Helvede og bibelske personer, var så komiske. Jeg kunne godt lide, at selv om Djævlen og nogle af de andre personer, var onde og skræmmende fik Filip dem også at se fra en elskelig og rar side.

Desværre synes jeg historien mistede flowet til sidst og selve plottet i bogen var lidt for forudsigelig og manglede lidt dybde, men det blev heldigvis til fulde opvejet af humoren i bogen og forfatterens eminente oplæsning.

Djævlens Lærling får 4/5 stjerner.

Stephanie Perkins - Anna and the French Kiss. Denne bog er, som jeg har skrevet før, en genlæsning. Jeg læste den første gang i 2013 og det var en bittersød oplevelse.

Bogen handler om den 17-årige Anna Oliphant, der efter ønske fra sine forældre og meget imod sin egen vilje, skal tilbringe et helt skoleår på Den Amerikanske skole i Paris. Her skal hun lære at begå sig mellem helt nye mennesker, i en et helt ny by, på et helt nyt sprog og ikke mindst i forhold til den tiltrækkende Étienne St.Claire.

Det er en utrolig sød og meget hyggelig historie. Jeg kunne rigtig godt lide den udvikling Anna gennemgår, fra hun menneskesky og forsigtig lander i Paris, til hun fører sig hjemmevant frem i byen. Det var sjovt at genopleve Byernes By gennem bogen og forfatteren havde nogle interessante og lidt sjove fordomme om franskmænd og amerikanere oppe og vende. Det amerikanske dobbeltmoralske syn på alkohol kom tydeligt til udtryk i historien.

Jeg synes dog, der er alt for meget "elsker, elsker ikke". Det gik mig virkelig på nerverne til sidst, at der ikke var mere til historien end det. Jeg kan heller ikke forstå, og jeg havde det samme problem første gang jeg læste bogen, at Anna ikke tager mod muligheden for at komme til Paris og gå på skole med kyshånd. Da jeg var 17-18 år havde jeg bare lyst til at tage ud og prøve verden af og var blandt andet af sted som au-pair i Nice i Sydfrankrig, så jeg forstå simpelthen bare ikke hendes tankegang.

Anna and the French Kiss får 2/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg har godt set, hvor populær Anna and the French Kiss er hos både bogbloggere og booktubers, men jeg tror, jeg har det ligesom dig - jeg er bare ikke til vægelsindede romancer. Til gengæld er Djævlens lærling god, gedigen dansk fantasy med masser af humor - jeg morede mig kosteligt, da jeg hørte den som lydbog :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg læst Anna and the French Kiss to gange og jeg forstår stadig ikke hypen, men jeg er selvfølgelig også meget ældre end målgruppen, så det kan være det er derfor.

      Jeg er helt enig med hensyn til Djævlens lærling og jeg skal helt sikkert lytte videre i serien meget snart :)

      Slet
  2. Jeg købte Alice i Eventyrland i sidste måned. Har længe gerne ville læse den, men er lidt tilbageholdende, da den virker så forvirrende og klaustrofobisk.

    Anna & the French Kiss springer jeg over - har læst lidt anmeldelser og citater her og der, og tror ikke den er noget for mig :-/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Alice i Eventyrland er godt nok meget bizar. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad det er der gør, at den har været populær så længe. Men nu da jeg har læst den har jeg også fået lyst til at læse "Through the Looking Glass", så jeg vil fremover holde udkig efter en pæn illustreret udgave jeg kunne tænke mig.

      Anna and the French Kiss er sød nok, men den har lige som ikke rigtig noget at tilbyde. Bøgerne i trilogien tager ingen tid at læse. Efterfølgeren Lola and the Boy Next Door, læste jeg i går aftes og jeg regner med at få læst den sidste af de tre bøger i dag. Det kan jeg lige så godt nu da jeg har dem stående ;)

      Slet