mandag den 9. marts 2015

Bøger læst i uge 10-2015.

Efter en noget rodet start på ugen, hvor forsøgte at lytte til Linda Castillos "Tvunget til tavshed" samtidig med at jeg læste "Dinosaurens fjer". Fandt jeg ud af at den gik ikke, de to bøger ligner hinanden for meget og jeg fik blandet dem sammen og det var ret forvirrende.

Men da jeg havde fået det på det rene gik det forrygende. Vejret er blevet lidt bedre og det er længere lyst om aftenen, så jeg har kunnet gå flere og længere ture, som igen er ensbetydende med dejlige lydbøger i ørene, mens jeg nyder naturen og den friske luft.


I den forløbende uge har jeg lyttet til to lydbøger. Deriblandt, som nævnt ovenfor, "Tvunget til tavshed" af Linda Castillo, som var en genopfriskning af bogen, inden jeg går i gang med at læse de sidste bøger i serien. Jeg vil vente og skrive et indlæg om alle fem bøger, for der er ikke så meget at sige om dem enkeltvis. Jeg vil dog lige sige, at jeg bestemt ikke vil anbefale lydbogen, da oplæseren talte meget langsomt og havde en ekstremt dårlig engelsk udtale og også havde problemer med blandt andet ordet chihuahua.

Jeg har også læst "Stålhjerte" af Brandon Sanderson, som jeg har lavet et separat indlæg om og så skriver jeg i dette indlæg om Leif Davidsens bog "Min broders vogter", som jeg lyttede færdig i uge 6, men altså først har diskuteret med Læseklubben i denne uge.

Sissel-Jo Gazan - Dinosauren fjer og Svalens graf. Bøgerne er købt efter anbefaling fra Mette fra Læseklubben.

I mandags begyndte jeg på lydbogen af "Svalens graf", men valgte, da jeg fandt ud af, at det er bog nummer to, at læse "Dinosaurens fjer" først. Begge kan læses selvstændigt, men for mig gav det bare mest mening at læse dem i rækkefølge, når jeg nu har adgang til begge bøger.

Som nævnt før er jeg ikke meget til de mange krimi-serier vi oversvømmes af i overflod for tiden og derfor var jeg også meget skeptisk før jeg gik i gang med disse to bøger. Men jeg blev helt sikkert glædelig overrasket. Begge bøger er fantastisk godt skruet sammen.

Jeg kunne godt lide den måde plottet inddrog videnskaben og  spændende emner som evolution og verdenssundheden. Jeg faldt også for den måde vi kommer tæt på bogens personer og lærer dem og deres livshistorie nærmere at kende og især hvordan alle informationerne, som mange små tråde, ganske langsomt blev vævet sammen til en opklaring til sidste. Det lyder jo som en hver anden krimi, men jeg synes Sissel-Jo Gazan gør det på en helt speciel god måde.

Bøgernes hovedpersoner, der hedder Anna Bella og Søren, kunne jeg ret godt lide, de virker begge meget almindelige, med både gode og mindre gode egenskaber, samt meget dybde og en dejlig form for humor.

Begge bøger var vanvittig spændende og jeg valgte at sætte hastigheden op på lydbogen, som jeg havde hentet på Mofibo. Det var bestemt ikke fordi, der var noget galt med oplæseren, men jeg kunne bare næsten ikke holde spændingen ud til sidst. Det er intet mindre end genialt, at man på Mofibo kan sætte hastigheden op eller ned på deres lydbøger. Pt. virker det dog desværre ikke på Androids.

Dinosaurens fjer 4/5 stjerner.
Svalens graf 5/5 stjerner.

Leif Davidsen - Min broders vogter. Bogen er en genlæsning og i denne omgang læst sammen med Læseklubben, som jeg mødtes med søndag formiddag i Brønderslev.

Bogens hovedperson er Magnus Meyer, der som en meget gammel mand på sin fødselsdag, sidder og tænker tilbage på sit meget usædvanlige og meget begivenhedsrige liv, som blandt andet førte ham til Argentina, USA, samt begivenheder der førte ham ned til Den Spanske Borgerkrig og videre til Sovjetunionen.

Det er en umådeligt velfortalt spændingsroman. Forfatterens bøger er kendetegnet ved deres meget beskrivende og velskrevne sprog. Hans enorme viden om Spanien og Sovjets historie kommer tydeligt til udtryk. Bogen var yderst interessant og informativ, men også lidt tør at komme igennem en gang i mellem.

Jeg lyttede til bogen som lydbog fra E-reolen, læst af forfatterens selv. Jeg synes ikke det var et specielt plus at forfatteren selv læste op og jeg synes teksten gør sig bedst, når jeg selv læser den.

3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Jeg er altid så imponeret af, hvor mange bøger du når om ugen :-)
    Selv er jeg i gang med at læse 'A Dance With Dragons', og eftersom den er over 1100 sider lang, så går det ikke så hurtigt - især eftersom jeg kun læser i den om aftenen (når jeg kører med tog, har jeg en mindre bog med ;-))

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke kommet længere end til "Kragernes rige" i "A Song of Ice and Fire", jeg kunne ellers rigtig godt lide bøgerne, men tykkelsen afskrækker altså lidt.

      Jeg er medhjælpende hustru på gården og har mange timer alene, hvor jeg enten er inden for og laver husarbejde eller uden for og laver forefaldende arbejde, der ikke kræver den store tankevirksomhed og har derfor mulighed for at lytte til lydbøger mange timer om dagen.

      Derudover ser jeg meget sjældent fjernsyn, men læser i stedet. Samtidig bor vi på landet, hvor der ikke er alle særlig mange fritidstilbud og alt det gør altså, at jeg i gennemsnit kan ligge på 4 bøger om ugen.

      Slet