mandag den 2. februar 2015

Bøger læst i uge 5-2015


Det har været barske og dramatisk bøger jeg har læst denne uge. Jeg startede ugen med, at læse "Ukuelig" af Laura Hillenbrand, som er en bog om overlevelse og vovemod. Det er en bog man ikke glemmer så let.

I forbindelse med at det i tirsdags var 70 årsdagen for befrielsen af fangerne i den berygtede koncentrationslejr Auschwitz, valgte jeg at læse to bøger, der fortæller om ulykkelige og voldsomme skæbner i den lejr. Det var bøgerne "Før Auschwitz" af Bergit Forchhammer og "Hos os i Auschwitz og andre historier" af Taudeusz Borowski. Begge er bøger der har brændt sig ind på nethinden og ikke lige slipper mig med det samme.

Jeg har også læst:

Courtney Summers - Cracked up to be. Bogen er købt for et par år siden og er et impulsindkøb fra Saxo.coms lagersalg. Bogen var en kærkommen let bog at læse, efter de meget følelsesmæssigt tunge bøger jeg havde læst op til. Det var en okay historie, med en meget anderledes hovedperson.

I bogen følger vi den 17-årige Parker. For et år siden var hun headcheerleader, skolens populæreste og dygtigste elev, men nu er hun en omvandrende katastrofe. Efter at være mødt fuld op i skolen og efter gentagende gange, ikke at have lavet sit skolearbejde, er hun tæt på at blive smidt ud af skolen. Sommeren før til en fest hos hendes eks-kæreste Chris skete der noget, der er skyld i den drastisk ændring i hendes opførsel. Da en ny dreng, Jake, starter på skolen, føler hun sig tiltrukket af ham og begynder at lukke op for, hvorfor hun opfører sig som hun gør.

Lige da jeg var færdig med at læse bogen, var jeg meget begejstret. Jeg synes det var en grundlæggende anderledes og meget interessant handling. Den skildrer meget godt de intriger og problemer, der kan være i en pigegruppe og efterhånden, som vi lærer mere om Parkers personlighed og hendes problemer, kommer man også til at holde mere af hende. Jeg kunne rigtig godt lide den måde, som læseren bliver holdt hen på og kun i små doser, får tildelt vigtig information i løbet af historien.

Men efter hånden som jeg tænker over bogen, synes jeg der er flere ting der halter. En bestemt del af plottet, nemlig "den store hemmelighed", forvirrede mig ærligtalt lidt. Det gav slet ingen mening for mig, hvorfor hun har holdt det for sig selv. Der var også noget i personernes indbyrdes relationer, der ikke virker realistisk for mig. Jeg synes også det er mærkeligt at forfatteren har valgt at spille "den nye dreng på skolen"-kortet, når han nærmest bare forbliver en lidt anonym biperson. Jeg synes godt hun kunne have gjort større brug af ham, som en person ude fra end bare lige en kærligheds interesse.

2/5 Stjerner.

Dodie Smith - I Capture the Castle. Bogen er købt på The Book Depository. Forfatteren er nok mest kendt for at have skrevet børnebogen "101 dalmatiner", som er blevet filmatiseret af Disney.

Bogen er skrevet i dagbogsform og bliver fortalt af den unge pige/kvinde Cassandra. Hun bor på et faldfærdigt slot i England, sammen med sin meget excentriske familie. Faderen er en kendt forfatter, der ikke har udgivet en bog i over 20 år. Moderen er død og faderen har giftet sig med den eksotiske og fritænkende kvinde Topaz. Søsteren Rose er en skønhed og meget utilfreds med livet på landet. Sammen med dem bor også den afdøde husbestyrerindes søn Stephen. Familien er meget fattig og lever af almisser fra bekendte i landsbyen tæt ved og fra den gamle mand der ejer slottet. Da ejeren dør, kommer hans nevøer fra Amerika for at overtage stedet og de to unge mænds ankomst ændrer familiens liv drastisk.

Som fortæller er hovedpersonen meget observant og  historien er detaljerig. Hendes friske tone og i starten lidt naive tilgang til hændelserne gør fortællingen levende. Jeg kunne godt lide, at der er en tydelig modning at spore i hovedpersonen i gennem bogen. Hun starter som en glad ung pige, der giver den gamle gine på værelset en personlighed og stemme og slutter som en kvinde, der kender sine begrænsninger og som får ansvaret for faderens sager. Det var også rart, at selv om familien er, ja lad os bare sige ikke helt normal og tæt på dysfunktionelle, så er der alligevel en skøn varme og forståelse mellem  de fleste af personerne.

Lige fra starten af bogen var jeg bjergtaget, jeg blev fanget ind af den sprudlende stemning, men halvvejs ramte jeg et dødevande og mistede lidt interessen for bogen. Jeg ved ikke helt hvorfor.

3/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Sikke nogle skønne bøger, du har fået læst. Det er virkelig en fin udgave af "I capture the castle" :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De fleste af bøgerne gjorde i hvert fald stort indtryk på mig. Det er en rigtig pæn udgave af Dodie Smiths bog, men den ville have været lidt pænere, hvis de havde droppet den påtrykte gule seddel med J.K Rowlings anbefaling, så man kunne se mere af det fine mønster.

      Slet
  2. Ååååhhh! I cature the Castle❤️❤️ Den lyder bare helt enestående! Glæder mig til at jeg selv får den bestilt hjem😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig sød og velskreven med en enestående hovedperson. Jeg kan helt klart anbefale den :)

      Slet
  3. Jeg vil også rigtig gerne læse 'I Capture the Castle', som lyder til at være rigtig god, men syntes også at 'Ukuelig' lyder, som en interessant bog, som jeg gerne vil læse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Begge bøger er rigtig gode på hver sin måde. "Ukuelige" er barsk, men hvor får man respekt for hovedpersonen og det er skrækkeligt det han og andre krigsfanger i Japan, har været i gennem. Den er helt klart en læsning værd!

      Slet