onsdag den 7. januar 2015

Paulo Coehlo - Manuskriptet fra Accra.

Bogen har jeg fået af forlaget Bazar, der i december havde en konkurrence på deres facebook side, hvor man kunne vinde et eksemplar af bogen, forlaget ville bare gerne have en lille anmeldelse til gengæld og jeg var sørme så heldig at vinde.

Af samme forfatter har jeg flere gange læst "alkymisten". Jeg læste den første gang som teenager, da var det bare en god historie og jeg forstod ikke alle de underliggende betydninger, som jeg senere er kommet til at sætte stor pris på. Ulæst på hylden har jeg en eller to af Coehlos andre bøger, som jeg forhåbentlig snart har tid til at læse.

"Manuskriptet fra Accra" er ikke som sådan en roman, der er ingen fortløbende historie. Vi er i Jerusalem i 1099, aftenen inden korsridderne invaderer byen og en hellig mand kaldet "kopteren" stiller sig op på byens torv og besvarer alle de fremmødtes spørgsmål om blandt andet liv, død, fred og kærlighed.

Det er en lille kort bog, der ved første øjekast ligner noget, man kan læse på et par timer. Men det er virkelig store og tunge emner der tages under behandling, så den kræver noget af sin læser. Jeg gjorde det, at jeg læste et afsnit/kapitel om dagen, lige som jeg tidligere har gjort med digte, da hver afsnit er spækket med visdomsord og interessante verdensanskuelser.

Jeg fandt ud af at, hvis jeg forsøgte at læse mere end et eller to afsnit ad gangen, begyndte jeg at miste koncentrationen, fordi der ikke var nogen historie, der holdt mig fast og motiverede mig til at læse videre. Det var bare den ene kloge sætning efter den anden. Det var meget overvældende og jeg ville bestemt ikke få det samme ud af den, hvis jeg læste det hele ud i en køre.

Jeg tror der er noget at hente for de fleste mennesker i denne lille bog. Der bliver strået mange guldkorn ud, nogle kan jeg bruge, andre ikke. Det er nok ikke en bog jeg selv ville have købt, da jeg bedre kan lide en god historie, men det er også rart engang i mellem at læse bøger uden for sin comfort zone.

3/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Jeg har endnu ikke læst noget af Paulo Coehlo:/ og har to af hans bøger på hylden.. Nu må det snart være!! Rigtig fin anmeldelse, den må jeg læse sammen med de andre:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter hvad jeg har oplevet med de to bøger af ham jeg har læst, er det en ulempe at være hurtiglæser, for det kræver ro at læse dem. Jeg kan helt klart anbefale "Alkymisten", det er også en kort bog men en stor fortælling.

      Slet
    2. Alkymisten er en af dem jeg har! Har bare ikke fundet roen til at fordybe mig i den...endnu!:)

      Slet
    3. Jeg var lige inde og se på reolen. Jeg har fire af hans bøger, der står ulæste på hylden, så jeg har også noget at gå i gang med :)

      Slet