fredag den 23. januar 2015

Fredrik Backman - Britt-Marie var her!

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget People´s Press. Af samme forfatter læste jeg lige før jul, den fantastiske "En mand der hedder Ove", som jeg gav 5 stjerner på Goodreads.

Jeg er normalt ikke tilhænger af at sammenligne to bøger og at bedømme en bog ud fra oplevelsen af en anden bog. Men Britt-Marie ligger i skrivestil og historie så tæt op af bogen om Ove, at jeg i dette tilfælde simpelthen ikke kan lade være.

I denne bog møder vi den 63-årige Britt-Marie. Hun er en stille eksistens, der noget overset har dedikeret hele sit liv til at holde et ordentligt hjem og passe sin mand Kent. Som følge af nogle tilfældige hændelser, befinder hun sig pludselig som vicevært for forsamlingshuset i den lille landsby Borg.

Skrivestilen er den samme type tragisk-komik, som forfatteren bruger i "En mand der hedder Ove" og jeg kan rigtig godt lide den lette tone på overfalden, som dækker over noget langt mere seriøst nede under. Som læser følte jeg med den akavede tilbageholdende og helt misforståede Britt-Marie. Men denne gang ramte historien mig på en anden måde end "Ove". Eller mere præcist, den ramte mig ikke. Jeg var slet ikke så følelsesmæssigt engageret i Britt-Marie som jeg var i Ove.

Fredrik Backman er dygtig til, at beskrive mennesker typer vi alle kender, med et glimt i øjet og med en lune som får os til at holde af personerne, når vi gennem hans historier ser om bag deres facader og ser bort fra de generelle fordomme. Jeg synes dog, at han smurte lidt for tykt på med Britt-Marie, hun var overdreven og helt urealistisk naiv og uvidende om alt for mange ting.

Det kan være mit humor slet ikke var det rette til at læse denne bog. Jeg synes den var god og jeg fløj lige i gennem den på to dage, men den var slet ikke på højde med "En mand der hedder Ove".

3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar