mandag den 26. januar 2015

Bøger læst i uge 4-2015.

Jeg fik læst seks bøger færdig i sidste uge. Flere af dem, Bid af Rikke Schubart og "Britt-Marie var her! " af Fredrik Backman har jeg lavet separate indlæg om. Jeg har også lavet et samlet indlæg om hele Chris Bradfords Young Samurai-serie, som jeg fik afsluttet i ugens løb og nu kan krydse af på min liste over ulæste serier.



Maria Simonsen - Giza og marionetterne. Bogen er en af de sponsorerede bøger vi fik i vores bookiebags til bogbloggertræffet i 2014.

Bogens hovedperson er den 15-16 årige Giza, der en morgen vågner op med magiens mærke på håndledet. Det skaber stor storhej, da det normalt kun er drenge, der modtager mærket og Giza får sin sag for da hun starter på magiskolen som eneste pige.

Jeg synes historien var meget rodet og jeg manglede en hel masse baggrundsviden og jeg kunne godt have tænkt mig noget mere World Building. Hele historien er bygget op omkring denne mystiske magiske kræft og så sidder man som læser og mangler grundlæggende viden om, hvordan den fungerer, hvilken rolle den spiller i samfundet, hvorfor kvinder ikke kan få den og hvad man egentlig kan bruge den til.

Det var ærgerligt da jeg synes det var en knald god og meget unik historie, som fangede mig fra første side. Giza var en meget troværdig pige og en god hovedperson, der både blev jaloux og tvivlede på sig selv, samtidig med at hun var sej og dygtig. Så ekstremt ærgerligt, at historien lige mangler det sidste.

2/5 stjerner.

Søren og Morten Ellemose - Madam Salvatins hemmelighed. Denne bog er også en sponsorgave fra 2014s bogbloggertræf i Aalborg.

Det er en samling af 24 små ypperlige, eventyrlige og dystre skæbnefortællinger. Historierne omhandler mange forskellige ting og foregår i mange forskellige miljøer.

Alle fortællingerne er skrevet i et meget flydende og digterisk sprog, ikke ulig det der bruges i de gamle klassiske eventyr. Jeg synes faktisk helt, at nogle af historierne havde noget H.C Andersensk over sig.

Min datter på nu 11 år har fået bøjle, både ganebøjle og togskinner i overmunden ( hun skal også have i undermunden om en månedstid) så jeg har brugt mange timer hos tandlægen det sidste stykke tid og her var de små korte historier i "Madam Salvertins hemmelighed" perfekte. Jeg var godt underholdt samtidig med at historierne var så korte, at jeg ikke lukkede mig inde i min læseboble og blev helt væk fra omverdenen, men stadig kunne kigge op efter hver historie og yde sympati kommentarer til datteren, hvis det var påkrævet.

Jeg synes helt sikkert denne lille samling af historier er en læsning værd. De overraskede mig alle hver og en og flere af slutninger afledte en fysisk reaktion, enten med et hævet øjenbryn, smil eller et højtlydt "Nå!" eller "okay!" og det er fedt når litteratur kan det.

5/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Det er altså lidt stræberagtigt det der :-D
    Godt gået!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Tak :) Det ser godt nok vildt ud, men det var korte bøger, der var nemme at læse ;)

    SvarSlet
  3. "Madam Salvatins hemmelighed" er simpelthen sådan en fin novellesamling. Den ser ikke ud af meget, men fortællingerne i den er virkelig gode. Desuden er der flere af dem (især den med dragen, som skjuler sig som menneske), som stadig sidder virkelig dybt i mig, selvom det efterhånden er et godt stykke tid siden, jeg læste dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var sådan nogle fine og dystre eventyrlige historier, jeg var også meget overrasket, da det meget beskedne udseende helt sikkert snød mig :)

      Slet
  4. Tak for de pæne ord om Madam Salvatins Hemmelighed. Det gør forfatterne meget glade og stolte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt i gennem velfortjent :)

      Slet