søndag den 14. december 2014

Fredrik Backman - En mand der hedder Ove.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget People´s Press.

Der har været mange anmeldelser af denne bog på bogbloggene den sidste tid og den har fået meget ros og mange har skrevet om, hvor morsom og underholdende den er.

Jeg synes bestemt også bogen flere steder er sjov og jeg grinede højt flere gange. Men jeg tror, at jeg mindst lige så mange gange sad med en stor klump i halsen og tåre i øjnene.

Ikke så meget fordi den var sørgelig, men mere fordi, det er så rørende en historie og Ove er så misforstået en person at det gør helt ondt inden i. Især historien om Ove og Sonjas ægteskab og deres forståelse for hinanden og hvordan hun får det bedste frem i ham, var utrolig smukt fortalt.

Bogen handler om den meget regelrette og lidt gnavne 59 årige mand, Ove. Han bliver uden varsel afskediget fra sit job. Han hører til den generation der har haft det samme job i over 20 år og som har brug for rutiner i hverdagen. At arbejde har altid været hans liv. Nu står han pludselig uden faste rutiner og fast holdepunkt i sit liv. Langsomt udrulles historien om Oves liv for læserens øjne og langsomt forstå vi hvorfor Ove er den han er.

Jeg synes historien er genial, fordi forfatteren evner, at holde den helt perfekte balance mellem det sjove lidt farceagtige og det alvorlige. Så bogen hverken bliver en komedie eller et surt moraliserende samfundskritisk opstød.

Selv om bogen foregår i Sverige repræsenterer Ove og de folk han kommer i berøring med, mange af de typer mennesker vi også møder i vores dagligdag her i Danmark. Mange af stereotyperne forfatteren bruger, genkender vi fra vores hverdag. Men forfatteren får vores øjne op for, at der kan gemme sig mere i disse personer og at den sure gnavne mand i huset ved siden af, faktisk kan være en af hverdagens stille anonyme helte, forklædt som en sur gammel mand.

Jeg var engageret og underholdt af historien fra første side. Det er helt klart en meget anbefalelsesværdig bog og jeg glæder mig til at læse forfatterens seneste bog på dansk, der er romanen "Britt-Marie var her" og som er i samme stil som "Ove".

5/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Det er simpelthen sådan en god bog. Og den er virkelig den helt perfekte kombination af sjov og alvorlig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var faktisk meget overrasket over hvor hurtig historien kunne få mig fra høj latter til tåre. Den er bare så godt skrevet!

      Slet
  2. Elsker Ove :) Glæd dig til Britt-Marie var her, hvis du ikke har læst den endnu

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke læst Britt-Marie endnu, men jeg glæder mig til at komme i gang og nu efter at have læst "Ove" er mine forventninger meget høje :)

      Slet