mandag den 1. december 2014

Bøger læst i uge 48-2014.

Jeg har læst fire bøger i ugen der er gået. De to af dem var de sidste bøger i "The Vampire Academy"-serien og jeg har lavet et separat indlæg om hele serien. I uge 47 fik jeg lyttet "Americanah" af Chimamanda Ngozi Adichie færdig som lydbog, men glemte helt at nævne den i ugeindlægget og i sidste uge fik jeg læst den danske bogudgave færdig. Der kommer et indlæg om den, når Læseklubben har diskuteret den på næste søndag.


Den sidste bog, som jeg lige nåede at læse færdig søndag aften er:

P.D. James (R.I.P) - Døden kommer til Pemberley. Bogen har jeg fået forærende af en af mine gode veninder, der også tit kommer med store dejlige sække med aflagt tøj, til min ældste datter.

Forfatteren er måske bedre kendt for sin kriminal-serie om politimanden Adam Dalgliesh, som også har været en succesfuld tv-serie. Jeg har for mange år siden læst "Det sorte tårn" i den serie, men jeg kan ærligt talt ikke huske en bjælde om, hvad den handlede om eller hvad jeg synes om den.

Jeg må nok sige, at jeg allerede før jeg begyndte på denne bog, var meget forudindtaget. Jeg tror ikke, jeg har hørt noget som helst positivt om den. Det er en viderefortælling af Jane Austens "Stolthed og fordom" med et krimi-twist. Derfor kan jeg heller ikke sige, at jeg blev skuffet, da mine forventninger ikke var specielt høje til at starte med.

I bogen møder vi Elizabeth og Mr. Darcy og alle de andre elskede personer fra "Stolthed og fordom" 7 år efter vi forlod dem i Jane Austens bog og hører om, hvordan det er gået dem siden da. Aftenen før et stort bal, sker der et mord på Pemberleys område, der involvere en af Lizzies søstre og dennes mand. The Elliots fra  Austens bog "Overtalelse" bliver også flygtigt trukket ind i historien.

Bogen er nem at læse og måden den er skrevet på ligner meget samme stil, som er brugt i Austens bøger. Men jeg kunne bare slet ikke genkende den måde hun beskriver personerne og jeg var langt fra enig i hendes karakteristik af dem, da i hvert fald ikke de to Fitzwilliams og især ikke i den måde hun portrætterede Lizzie.

Flere steder i historien, var der små analyser af hændelser fra "Stolthed og fordom", blandt andet analyseres Charlottes motiver for at gifte sig med Mr. Collins og om det var hende der havde sladret til Lady Cathrine om Lizzie og Darcy. Det var en interessant udlægning af hændelsen, men efter min mening helt malplaceret og jeg kan forestille mig, at det vil være helt uforståeligt, hvis man ikke har læst Jane Austens bog.

Selve mordgåden i historien, synes jeg var en anelse anstrengt og mange steder direkte kedsommelig. Jeg kan slet ikke forstå at damen, der var i kareten inden mordet, slet ikke bliver forhørt eller vidner i retten, det synes jeg var en stor fejl fra forfatterens side, ikke at inddrage hende i opklaringen. Både opklaringen og retssagen var i det hele taget meget usammenhængende og mangelfuldt skildret.

1/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Uf! Jeg tør slet ikke åbne den bog af frygt for den næsten skæbnesvangre skuffelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, desværre jeg kunne sagtens have været foruden og brugt tiden på at læse noget andet.

      Slet
    2. Årh det er det værste når man føler at tiden er spildt!!

      Slet
    3. Set på den lyse side er den hurtig læst, men nok også lige så hurtig glemt igen.

      Slet