lørdag den 13. september 2014

#Sortsuperego 4.

Læs mere om begrebet #Sortsuperego her og her.

Denne gang er udfordringen, noget nemmere end sidste gang, det er ganske enkelt:

Læs en krimi.

Jeg er en pivskid og tøsetøs, blodige mord, tortur, lemlæstede lig og mennesker der bliver mishandlet ( som regel er det kvinder), har aldrig været noget jeg har brudt mig om og handler det om mishandling, overgreb eller mord på børn, står jeg helt af.

Hvis jeg endelig skal vælge en krimi, er jeg mere tiltrukket af de krimier, der har en humoristisk tilgang, et historisk aspekt eller dem der fokuserer mere på selve historien og ikke så meget på forbrydelsen.

Jeg har med stor fornøjelse læst Candace Robbs engelske middelalder krimiserie om den tidligere bueskytte Owen Archer. Tarquin Halls humoristiske krimiserie om Vish Puri, Indiens svar på Hercule Poirot. Zoë Ferraris krimier, der foregår i Saudi-Arabien og følger ørkenguiden Nayir og den kvindelige kriminaltekniker Katya Hijazi og Linda Castillos serie om politichefen Kate Burkholder, det er lige ved at de er for blodige for mig, men lige den drejning at Kate er vokset op som Amish, gør dem læseværdige for mig.

Selv om krimier ikke er min fortrukne læsning, bliver fristelsen tit for stor og jeg ender med, at købe dem alligevel. Jeg har efterhånden en del ulæste krimier og spændingsbøger på hylden. Derfor har jeg de sidste par måneder indført, at jeg SKAL læse en krimi eller spændingsbog hver måned.

Denne måned er mit krimi valg Michael Katz Krefelds Afsporet. Dette er lige præcis den form for krimier, som jeg ikke er ret godt til at læse og selv om den var meget nem at læse, var den alligevel svær for mig at komme igennem.

Bogen er den første i en serie om kriminalbetjent Thomas Ravnholdt, kaldet Ravn. Han er på sygeorlov, efter at hans kæreste er blevet brutalt myrdet. Han søger tilflugt på sin motorbåd sammen med hunden Møffe. Men da en ven beder om hjælp med, at finde en forsvunden pige, trækkes Ravn igen ind i det gamle arbejdsmiljø.

Jeg synes afslutningen på bogen var meget spændende og overraskende. Men selve historien om kvinder, der bliver tvunget til, at være sexslaver, gjorde mig meget trist og jeg havde hele tiden lyst til at lægge bogen fra mig.

Historien om den afdankede, men alligevel geniale og helteagtige kriminalkommissær, der kæmper med fortidens skygger, drikker lidt for meget og har problemer med autoriteter, er ved at være en lidt slidt traver og figuren Thomas Ravn var efter min mening meget kliche.

Alligevel er jeg næsten fristet til, at læse bog nummer to i serien, der hedder "Savnet" og udkommer d. 19. september, bare for at se, hvor forfatteren vil hen med sine personer.

2/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Afsporet er en fantastisk krimi :)
    Hvordan har du fået de goodreads frem på bloggen? jeg kan simpelthen ikke finde ud af det

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har flere sagt, men jeg er bare ikke god til at læse om andre der har det skidt på den udpenslede måde.

      Du går ind under "My Books" og så i venstre side lidt nede er der en der hedder Widgets, der kan du lave den opstilling du synes også lægge den ind på bloggen.

      Slet
    2. Tusind tak for hjælpen - så lykkedes det :)

      Slet
    3. Selv tak, dejligt, at jeg kunne hjælpe :)

      Slet