lørdag den 6. september 2014

Christina Bonde - Nattens sanger.


Trilogien består af bøgerne, Besat, Skæbne og Følelser. Bøgerne er læst som en del af min september læseliste, som "månedens serie". Det er en umådelig velskrevet fantasytrilogi. Jeg er virkelig imponeret over forfatterens måde at skrive på og især hendes måde at beskrive følelser, det var smukt og meget rammende hver gang.

Hovedpersonen er den 23-årige Victoria Rose, der lever et stille liv. Hun er traumatiseret efter et voldeligt overfald, begået af hendes eks-kæreste og har svært ved at leve sit liv som hun ønsker. Alting ændrer sig da hun møder og forelsker sig i den mystiske Lucas, der bor på Natskygge Godset ude i skoven.

Den gennemgående tråd i bøgerne, er legen med ideen om, at skæbnen styrer livet, at der ikke er nogen fri vilje. Alt er planlagt på forhånd i skæbnegudindernes spundne tråde og man kan ikke afvige fra den skæbne de har valgt. Efter min mening er det et meget interessant emne og det giver hele historien en ekstra dimension.

Vampyrdelen var rigtig godt gennemarbejdet og passede perfekt til ideen om skæbnen. Det hele gav god mening, der var ikke noget der stak ud fra sammenhængen. Bøgerne kan sammenlignes med alle de andre mere eller mindre vellykkede vampyrserier, der er udkommet gennem årene. Men jeg synes hovedsagen er, at Christina Bonde har fået skabt sin egen, moderne og meget troværdige danske udgave af de blodsugende bæster.

Lige som persongalleriet, der består af meget få karakterer, er handlingen også holdt meget enkel og forståelig. Det gør historien nem at følge, samtidig med, at den stadig er begivenhedsrig og utrolig fangende. Jeg kunne også rigtig godt lide den klare udvikling, vi følger i hovedpersonen, fra usikker og traumatiseret, til et modent og selvbevidst individ.

Jeg må indrømme, at da jeg startede med at læse den første bog, gik jeg fuldstændig i baglås. Jeg brød mig overhovedet ikke om det jeg læste. Jeg kunne slet ikke forholde mig til, at hovedpersonerne var soul mates og elskende næsten fra første side. Jeg følte mig overrumplet. Jeg manglede viden og mere indsigt i personernes liv, for at det gav mening. Det fik jeg heldigvis længere inde i bogen, da jeg (endelig) fangede ideen med fatalisme og så gav det hele jo klokkeklar mening.

Slutningen føltes en lille smule langtrukken, men jeg anekender rigtigheden af at få afsluttet det hele på behørigvis.

Alt i alt levede bøgerne helt op til de høje forventninger jeg havde til trilogien. Helt sikkert en meget læseværdig trilogi.

Hele serien får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Åh hvor fint at du har fået dem læst - lige op til blogtræf og det hele! Jeg vil også meget gerne læse dem, engang. Men der er jo så meget på den fyldte læseliste, suk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan helt sikkert anbefale dig at læse dem. De er super gode :)

      Slet