mandag den 15. september 2014

Bøger læst i uge 37-2014.

Jeg har ikke lyttet til nogen lydbog i denne uge. "Ringenes Herre" har efterladt mig lidt i limbo. Det var så massiv og langvarig lytning, at jeg ikke helt har sluppet historien endnu. Den skal lige bundfælde sig lidt, inden jeg kan vælge en ny. Hvis der er nogen, der kan anbefale en god lydbog, dansk, tysk eller engelsk er jeg åben for forslag. 


Jane Austen - Emma. Jeg har kun læst tre af Jane Austens bøger, "Stolthed og fordom", "Overtalelse" og "Emma", som var den første af Jane Austens bøger, jeg stiftede bekendtskab med. Næst efter "Stolthed og fordom", er "Emma" den jeg allerbedst kan lide.

Emma Woodhouse, er yngste datter af en af de mest betydningsfulde mænd på egnen. Hun bor alene sammen med faderen på deres herresæde. Hvor hun har været frue i huset siden hendes moder døde, da hun var ganske lille. Hun er opdraget af guvernanten Miss Taylor, der lige som faderen forguder hende.

Da Miss Taylor, bliver Mrs. Weston, ser Emma det som hendes værk og hun ser sig om efter endnu en, der skal hjælpes på vej med kærligheden og valget falder på den forældreløse og noget naive Harriet Smith. Ind i historien vikler sig også den allesteds nærværende Jane Fairfax, der i mangt og meget overgår Emma i dyder, til dennes store fortrydelse og ærgrelse.

Selv om Emma er snobbet og ikke selv kan se noget galt i hendes skalten og valten med andres lykke. Så kommer man alligevel til at holde af hendes. Især når man kan se den udvikling hun gennemgår i løbet af bogen. Kærligheds historien er meget unik og jeg kan huske, at jeg ikke lige købte den første gang jeg læste bogen.

4/5 stjerner.

Anne Funder - Stasiland. Bogen er købt for en billig penge på Saxo.coms lagersalg. Interessant og god bog.

Kun overgået af Nordkorea, har der aldrig været så overvåget et land, som det tidligere Østtyskland. Da landets sikkerhedspoliti, Stasi, var på højden af sin magttinde, var der en Stasi officer eller informant pr. 63. indbygger.

Forfatteren er vokset op i Australien, men har altid fundet det tyske sprog meget fascinerende. Derfor opholder hun sig af to omgange i Berlin kort efter murens fald. De forskelle hun oplever mellem Øst- og Vesttyskland, gør hende nysgerrig efter, at finde ud af mere om, hvordan folk havde det i Østtyskland og hvordan de har det efter murens fald.

Gennem de mennesker hun snakker med, fortælles mange forskellige skæbner, alle er barske og tragiske på hver sin måde. Hun snakker både med ofre såvel som tidligere bødler. Det er en rigtig interessant og vigtig bog. Før jeg læste den havde jeg slet ingen anelse om, hvor omfattende overvågningen af befolkningen var. Der fortælles om familier, der har været overvåget konstant i 20 år. Det er helt forskruet hvordan et lands regering, kan ende med at betragte alle dets indbyggere som "fjender".

Jeg synes dog, der sammen med disse skrækkelige fortællinger, var mange ligegyldige informationer om forfatterens eget liv, som ikke rigtig passede ind i sammenhængen. Personernes barske oplevelser og fortællinger kunne sagtens have stået alene, uden disse overflødige tilføjelser. Jeg manglede også lidt indlevelse og empati fra forfatterens side.

3/5 Stjerner.

Jeg har også læst krimien Afsporet af Michael Katz Krefeld, som jeg har skrevet om i indlægget #sortsuperego 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar