tirsdag den 2. september 2014

Bøger fra mine hylder.

Indlægget her er inspireret af nogle videoer, jeg har set på YouTube, hvor Booktubere via nogle tal fremviser bøger fra deres samlinger.

Jeg har syv reolsektioner så det første tal, der kan vælges, er mellem 1 og 7.

Der er syv hylder i alle sektioner, så næste tal der kan vælges, er også mellem 1 og 7.

På hver hylde kan der cirka stå 20 bøger, så sidste tal der kan vælges, er mellem 1 og 20.

Første omgang tal er valgt af husbonden: 4-3-13

Thorstein Thomsen -  Lyngby trilogien. Der består af de tre romaner "Bare vi har hinanden", "Roser til mor" og "Han er min bror". Jeg tror, jeg købte den på Det store Bogudsalg 2012 og jeg har ikke fået læst den endnu.

Skal jeg være helt ærlig, købte jeg den, fordi jeg selv har boet i Kgs. Lyngby i mine unge dage. Mere præcist på Buddingevej og på min vej til og fra S-togstationen eller Føtex i Storcenteret, hvor jeg arbejdede som kassedame, passerede jeg huset, der er vist på bogens forside, og som også er det hus romanerne udspiller sig i.

Forfatteren er selv opvokset i "Sporthuset", som lejlighedskomplekset hedder. Det er tre selvstændige romaner, der følger tre forskellige familier, i en tidsperiode fra 1950erne frem til 1980erne.

Næste tal er valgt af min 8-årige datter: 6-2-8

Catharina Ingelman Sundberg - Vikingesølv. Bogen er andet bind i forfatterens historiske roman i to bind, der foregår i vikingetiden og blandt andet fortæller om Ansgars arbejde for at kristne de hedenske vikinger, samt det daglige liv for folket dengang.

Det er meget længe siden jeg har læst bøgerne. Jeg kan mindes, at jeg synes de var gode og spændende, men at den sidste sluttede så abrupt, at jeg i flere år har ledt efter bog nummer tre. Indtil det fornyligt gik op for mig, at der kun er to bind. Så med den viden, kunne det måske være en god ide med en genlæsning.

Min søn har valgt disse tal: 4-2-12

M.C Hansen - Et tilbageblik. Bogen er ikke udgivet på noget forlag og kun lavet i få eksemplarer.

Dette er en meget speciel bog for vores familie. Det er en bog skrevet af min mands morfar. I bogen fortæller han om sine oplevelser i koncentrationslejr i Tyskland under Anden Verdenskrig. Han var ansat ved Aalborg politi og da krigen brød ud, blev han deporteret af Nazisterne, sammen med flere politi kollegaer.

Det er meget bevægende læsning og det er ufatteligt for mig, hvordan man efter sådanne oplevelser kan vende tilbage og skulle fungere i en normal tilværelse igen. Dengang var der ikke noget der hed krisehjælp, hverken til familien, der levede i uvished eller til den hjemkomne.

Så fik min 5-årige datter lidt hjælp af sine søskende til at vælge følgende tal: 1-7-11

Dines Skafte Jespersen - Troldepus. Dette er en samling af de første 10 bøger i serien, der er på 41bøger i alt.

Troldepus har egentlig aldrig sagt  mig noget. Det var ikke nogen bøger, der interesserede mig da jeg var barn og de gange jeg har læst højt for mine børn har det heller ikke rigtig fanget. Så jeg har ikke nogen intentioner om at investere i flere bøger i serien.

Sidste talrække har min 10-årige datter valgt: 2-5-16

C.S. Lewis - Heksen, løven og garderobeskabet. Bog nummer to i Narnia-serien.

Det er efter min mening den helt klart bedste af alle Narnia-bøgerne. Eventyret om børnene, der finder vej gennem garderobeskabet på loftet af deres onkels hus og finder landet Narnia. Hvor det altid er vinter og aldrig bliver jul og forår, er så fantastisk fortalt.

"Hesten og drengen" er også en god bog i serien, som jeg har læst utallige gange. Men resten af bøgerne, med eller uden Jesus referencer, sagde mig intet da jeg læste dem. Faktisk var jeg en god del skuffet, da jeg havde afsluttet "Det sidste slag".

Hvis der er nogen, der har lyst til at smide tre tal i kommentarerne, vil jeg meget gerne lave nogle flere indlæg. Jeg synes det er en rigtig sjov måde, at komme rundt i bogsamlingen på og fortælle om glemte og gemte bøger.

11 kommentarer:

  1. Dette er virkelig sådan en hyggelig måde at se lidt af andres bogsamlinger på. Jeg nød i hvert fald meget at læse dit indlæg :)

    Jeg vil gerne se bog 5-7-12 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg synes i hvert fald også det er super sjovt at lave indlæggene.

      Når man tænker sig om har alle bøger i ens reol mere eller mindre en historie tilknyttet.

      Slet
  2. Hvor er det sjovt - en virkelig underholdende måde at vise rundt i reolen på! Jeg eeeeelsker at se andres bogreoler. Mon du vil vise bogen på plads 7-9-13 :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg regnede ud i går, at jeg har små 1000 bøger i reolerne (og så er der bunken i hjørnet, med bøger der ikke er plads til i reolen... ). At vise dem alle er helt uoverskueligt, så dette er et hyggeligt kompromis :)

      Slet
    2. Øh, ser lige at du har valgt 9 som nummer to tal. Du kan kun vælge mellem 1 og 7. :)

      Slet
    3. Ah ja, men det lød da ellers lige så godt! ;-) Lad mig ændre det til 7-2-13 så... :-)

      Slet
  3. En dejlig måde at se lidt af dine bøger. Troldepus var jeg helt vild med som barn. Du får lige en talrække fra mig også: 3-2-1

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tallene. Jeg er også spændt på hvad det er for en bog :)

      Slet
  4. En sjov idé, så jeg smider også lige et tal i puljen: 7-7-15

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) Jeg elsker også selv at gå på opdagelse i andre folks reoler.

      Slet